Jyväskylän Kankaan alue sai torstaina oman, kaikille ilmaisen taidepelin – "Tämä on kuin Pokémon Go:n kulttuuriversio"

Torstaina julkistetussa interaktiivisessa multimediasovelluksessa etsitään Jyväskylän Kankaalta paljastuvia taide-elementtejä.

Lataan kännykkääni sovelluksen ja avaan sen. Ruutuun hyppää piirretty viiksekäs ja sulkahattuinen hahmo, joka tervehtii puhekuplalla:

– Patruuna Hjalmar tässä päivää, god dag!

Hän kertoo hukanneensa taikakoneensa osat ja pyytää minulta apua. Hahmo perustuu Kankaan edesmenneen paperitehtaan perustajaan Hjalmar Åkerhjelmiin.

Muutamia ihmisiä suhaa kännyköineen ympäri Kankaan aluetta hellivässä lämpimässä, mutta voimakkaassa tuulessa.

Käynnissä on Kankaan taika -nimisen pelin julkaisutilaisuus. Pelin on toteuttanut jyväskyläläinen Zaibatsu Interactive ja Kankaan prosenttikulttuurirahoituksella tuottanut Kankaan Palvelu Oy. Sovellus paljastaa ympäri Kangasta sijaitsevia taideteoksia kännykän tai mobiililaitteen ruudulta. Tarkoitus on tarjota alueella liikkuville ihmisille hauska tapa tutustua ympäristöön. Peli on tehty yhteistyössä taiteilijaryhmä PK5 Kankaan taika kanssa.

– Kyseessä on pysyvä, tapahtumallinen taideteos. Ihmiset käyttävät paljon kännykkää, mutta harvoin on mukana taidesisältöjä, avaa Kankaan kulttuurituottaja Vilja Ruokolainen.

Lähden testikierrokselle. Ruutuuni ilmestyy taiteilija Tuukka Toijanniemen piirtämä suloinen kartta, johon piilotetut osat on merkitty numeroilla ja oma sijaintini tähdellä. Numeroita napauttamalla saan sanallisia vihjeitä kuvan kohteesta sekä siitä, missä osat sijaitsevat. Ensimmäinen kohde löytyy helposti, ja Hjalmarin taikakone saa tukevan rungon.

Toisen kohteen sijainnista peli vinkkaa ’lirisee, kuohuu, roiskii, virtaa’’, ja kuvan osoittama kuu löytyy tietenkin joen läheisyydestä. Kun otan kuusta kuvan, puhelimeni ruudulla alkaa tanssia ballerina-asuinen tutun näköinen jyväskyläläinen tanssija – tällaisia ovat siis pelin interaktiiviset taide-elementit.

Kolmas, ja päivän viimeinen (kohteitaa voi nimittäin löytää vain kolme päivän aikana) rasti tuottaa hankaluuksia. Kuvan osoittama kohde löytyy vaikeuksitta, mutta pelillinen elementti eli taide-taika ei suostu toteutumaan. Ei, vaikka sitä yrittää saada toimimaan myös pelin teknisestä toteutuksesta ja koodista vastaava Jussi Varis. Koneen osa jää siis saamatta.

– Käytetty teknologia on suhteellisen uutta, ja on joskus arvaamatonta, missä se toimii ja missä huonommin, Varis sanoo.

Kohteiden etsiminen on hauskaa, mutta jään kahden esimerkin perusteella kaipaamaan ruututaiteelta hieman lisää. Ehkäpä jatkossa myös syvempiä sisältöjä, kuten tietoja Kankaan historiasta.

Mitä pelistä tuumaavat muut pelaajat?

– Idea on hyvä ja lupaava, ja erityisesti lapsille peli voi olla hyödyllinen. Toivon mukaan tulevaisuudessa saadaan vielä hieman opettavampaa sisältöä, tuumaa juuri pelikierrokselta palannut Oleksiy Kovalenko.

– Tämä on kuin Pokémon Go:n kulttuuriversio! Tähän ympäristöön peli sopii loistavasti. Graafisesti peli on hieman epäselvä, mutta idea on äärettömän hyvä. Odotan mielenkiinnolla, miten peliä saadaan kehitettyä eteenpäin, ja sisältöjä hieman näyttävämmäksi, kommentoi toinen henkilö pelaamiskokemustaan.

Seurataan siis mitä tulevan pitää.

Kankaan Taika on tehty Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille, ja sovellus on saatavilla ilmaiseksi App Storesta sekä Google Play-kaupasta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa kuukauden tarjousjakso alla olevasta linkistä. Saat käyttöösi kaikki digipalvelumme sekä näköislehden.

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .