Jyväskylän Kesä: Heikki Sarmanto Sextet teki historiaa viisikymmentä vuotta sitten Jyväskylän Kesässä, nyt Sarmanto nousee jälleen samalla lavalle

Heikki Sarmanto on nähnyt suomalaisen jazzin nousun kansainväliselle tasolle. Hän on ehkä jopa aiheuttanut sen. Jazzia oli maassamme myös ennen Sarmantoa, mutta kansalliseksi ilmiöksi musiikkityyli nousi vasta Sarmannon ja kumppaneiden työllä. Vuonna 1966 oli ensimmäinen Pori-Jazz, jossa Sarmanto myös esiintyi, ja pian perustettiin myös Suomen Jazz-liitto. Ennen näitä oli kuitenkin Jyväskylän Kesä, tai silloinen Jyväskylän Kulttuuripäivät, sekä sen primus motor, visionäärinen mies nimeltä Seppo Nummi.

– Seppo oli klassinen säveltäjä joka ymmärsi taidetta laajasti myös oman fakkinsa ulkopuolelta. Minulle hän sanoi suoraan: Heikki, minä en ymmärrä jazzista mitään, mutta tiedän, että se on tulevaisuuden musiikkia ja sitä pitää saada tänne, nauraa Sarmanto ystäväänsä muistellen.

Ympäri Eurooppaa kulttuuripiirien katseet kääntyivät Jyväskylään.

– Jyväskylän Kulttuuripäivät oli eurooppalaisellakin mittapuulla eräs hienoimpia poikkitaiteellisia festivaaleja. Euroopassa suoraan sanoen otettiin oppia meiltä, muistelee Sarmanto kuusikymmentäluvun kulttuurielämää.

 

Merkittävä tekijä suomalaisen jazzin murroksessa kansainvälisille markkinoille oli viisikymmentä vuotta sitten Kulttuuripäivillä tehty Flowers in the Water -konserttilevytys.

– Kaksi paikallista amatööriäänittäjää halusivat äänittää konsertin kelamankallaan, ja he onnistuivat vangitsemaan jotain ajatonta. Albumin nimibiisi oli sävelletty vasta kaksi tuntia ennen konserttia ja kaikki oli hyvin spontaania. Jazzin historia on aina ollut äänitetyn musiikin historiaa, Sarmanto paaluttaa.

 

Jyväskylän Kulttuuripäivien jazz-tarjonnasta vastannut Sarmanto lennätti paikalle useita merkittäviä avantgardistisia jazz-säveltäjiä maailmalta. Kansainvälisten kontaktien myötä Sarmanto lähti myös ensimmäisenä suomalaisena opiskelemaan jazzia Bostonin Berkeley collegeen.

– Se oli hienoa aikaa jazzille. Asuin New Yorkissa, joka oli siihen aikaan täynnä musiikki-, levy-, ja nuottikauppoja. Yllätyksekseni asuntoni vieressä ollut merkittävä Tower Records -levykauppa laittoi kuitenkin yksi päivä lapun luukulle. En ymmärtänyt sitä heti silloin, mutta sinä päivänä maailma muuttui, arvioi Sarmanto.

Syypää on myös selvillä: internet.

– Tänä päivänä muusikon on todella vaikeaa ansaita elantoaan. Netistä kaiken saa heti ilmaiseksi eikä tekijöille makseta asiallisia korvauksia, tuhahtaa Sarmanto.

 

Sarmannon kuusikko kuitenkin porskuttaa, ja kokoonpanosta puolet on alkuperäisjäseniä.

–  Juhani Aaltonen ja Esa Pethman olivat mukana jo 50 vuotta sitten. Meillä on laskelmieni mukaan yhteensä 435 vuotta jazz-osaamista alla! Siitä tulee äärettömän rento ja spontaani sekä liikuttavakin konsertti; me kypsät, ylikypsät, sekä nuorempi polvi, oho, taas samalla lavalla kuin viisikymmentä vuotta sitten, tuumii Sarmanto sentimentaalisesti.

– Tekisi mieli omistaa tämä konsertti Seppo Nummelle. Kirjoita sinne, että Jyväskylä uuteen nousuun!, komentaa Sarmanto leikkisästi.

 

Heikki Sarmanto Sextet: Flowers in the Water Jyväskylän yliopiston päärakennuksen juhlasalissa 8.7.2019.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .