Käpy selän alla Lapualaismorsian Asfalttilampaat Mustaa valkoisella Sixtynine - Jörn Donner production

KÄPY SELÄN ALLA (1966), LAPUALAISMORSIAN (1967), ASFALTTILAMPAAT (1968), MUSTAA VALKOISELLA (1968), SIXTYNINE 69 (1969) Finnkino / Jörn Donner production

1960-luvun seksuaalinen ja moraalinen vapautuneisuus ilmeni kotimaisessa elokuvassa niin elokuvan muodon kuin sisällönkin tasoilla.

Keskeinen, suuntaa antava elokuva oli tuolloin Mikko Niskasen ohjaama Käpy selän selän alla (1966), intiimi ja rohkea rakkauselokuva nuoruuden kesästä ja rakkauden etsinnästä.

Niskasen elokuvakerronta ilmaisi voimakkaasti uudenlaista spontaanisuutta ja tunteiden lähilukua kotimaisessa elokuvassa.

Kerronnan lähtökohtana oli ajankuva ja sen näkyminen moraalin ja tunteiden tasoilla. Tämä vaikutti myös elokuvan ilmaisukieleen.

Mikko Niskasen (1929-1990) merkitys erityisesti näyttelijöiden tarkkavaistoisena ohjaajana on vuosien myötä vain kirkastunut.

Erityisesti nuoren ihmisen olemusta ja identiteetin etsintää Niskanen on kuvannut ehkä herkimmällä ja aidoimmalla tavalla suomalaisessa elokuvassa. Niskasen tavassa kuvata eroottisia kohtauksia on vahvaa tunnetta ja rakkauden ainutkertaisuuden elämystä, ei koskaan falskiutta. Nykyisestä kotimaisesta elokuvasta tällainen autenttisuus valitettavasti puuttuu.

Elokuvaneuvos Kari Suomalainen on nimennnyt Niskasen kiistellyn ja aliarvostetun Asfalttilampaat-elokuvan (1968) yhdeksi parhaista kotimaisista rakkauselokuvista.

Asfalttilampaat on moderni melodraama "hullusta rakkaudesta". Tarina on kerrottu voimakkailla lähikuvilla, ja sitä tähdittävät upeasti Kirsti Wallasvaara ja Eero Melasniemi. Elokuvassa on kirkossa tapahtuva kohtaus, jossa pääparin nurkkaan ajettu rakkaus on havainnoitu samalla intensiteetillä ja kuvakulmalla kuin Nicholas Rayn,hullun rakkauden kuvaajan, klassikkoelokuvassa He elävät öisin (1949).

Jörn Donnerin kaksi 1960-luvun lopulla ohjaamaa elokuvaa Mustaa valkoisella (1968) ja Sixtynine 69 (1969), olivat aikoinaan "seksuaalisesti rohkeita". Nyt niiden mielenkiinto on paljolti muualla, elokuvien välittämässä ajankuvassa, sosiologisessa ja sosiaalipsykologisessa havainnoinnissa, ajankohdan dokumentaatiossa.

Mustaa valkoisella -elokuvassa (1968) Donner esittää jääkaappien myyntitykkiä, myyntipäällikkö Juha Holmia, joka joutuu matkustamaan "työmatkalle" Lappeenrantaan. Illalla hän pistäytyy nakkikioskilla: "Kolme nakkia ja paljon sinappia." - Ainoastaan Jörn Donner pystyy artikuloimaan tämän repliikin dramaturgisesti oikealla ja unohtumattomalla tavalla.

HANNU WAARALA

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Kirja-arvio: Australian räkälöistä jenkkistadioneille – Tuore AC/DC-historiikki käy läpi liki uuvuttavalla tarkkuudella rocklegendan uran rankan alkutaipaleen

Kirja-arvio: Hanna-Riikka Kuisma läväyttää lukijan eteen yhteisön, jossa kenelläkään ei mene hyvin

Tältä näyttää discossa, jossa musiikin kuulevat vain tanssijat kuulokkeistaan – Katso video Jyväskylän sydän 24 -tapahtumasta

Pajtim Statovci jäi vaille National Book Awardia – voiton vei unkarilaiskollega, jonka esikoisteos käännettiin vastikään suomeksi

Karoliina Timonen kirjoittaa teoksessaan kirjeitä Kalle Päätalon naisille – "Kalle etsi naisten hyväksyntää koko elämänsä"

Romaani on Finlandia-voittaja Riikka Pelon työssä valtavan taustatyötarinan huippu, jonka saavuttamista kirjailija itsekin epäilee

Jyväskylän kirjamessut järjestetään tulevana viikonloppuna – katso tästä tärpit jokaiseen makuun

Kolumni: Jyväskylä saa nyt kunnon kirjamessut – Hyvä ajankohta, 250 esiintyjää, 150 ohjelmanumeroa ja pääosassa kirja

Jyväskylässä vietetään todellista jazzin superviikonloppua – tätä kaikkea on luvassa

RSO:n ja Hannu Linnun Saariaho-levy sai Grammy-ehdokkuuden – RSO:n levytys ehdokkaana ensi kertaa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.