Kalevi Kiviniemi – Organ Magic

Vastikään Motorgan-konserteissa Lahden urkuviikkoa kohahduttanut, Jyväskylä Sinfonian kanssa syyskuussa klassisemman ohjelmiston parissa kuultava Kalevi Kiviniemi on ajankohtainen myös levyjulkaisullaan.

Urkutaiteilijan tuore cd tuo maailman urut olohuoneeseen – tai minne kukakin ne haluaa virittää. Kaikkiaan 28 raidan kokonaisuus sisältää pääasiassa Kiviniemen instrumentilleen sovittamia, mutta myös alunperin uruille sävellettyjä kappaleita. Säveltäjänimiä on Bachista Wagneriin. Mukana on jo julkaistua, mutta myös muutama aiemmin julkistamaton taltiointi.

Sävelkuvat tarjoavat välähdyksiä niin Kiviniemen urkukohteisiin tekemiltä tutkimusmatkoilta kuin vuonna 1988 alkaneelta levytystaipaleelta. Kuulija saa mahdollisuuden puikkelehtia musiikkityylistä ja tunnelmasta toiseen virtuoosin varmalla johdatuksella. Useammankaan pyörityksen jälkeen yhtään soivaa etappia – edes tuhannesti versioituja taiturinumeroita – ei tee mieli sivuttaa.

Levystä muodostuu mielikuvitusta kutkuttava nuuhkaisu urkusoinnin historiaan sekä kuuntelukulmaa avartava katsaus soittimen monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Tiedonjano herää: Ollapa ohessa myös perinpohjaista tarinaa kulloinkin käsillä olevista instrumenteista!

Organ Magic nimenä ei ole liioiteltu. Taikuudeksi riittäisi jo Kiviniemen loihtima kiistattoman autenttinen historian havina. Muun muassa maailman vanhimmat, yli 600-vuotiaat Sveitsissä yhä soitettavissa olevat urut herätetään pari–kolme sataa vuotta nuorempiin William Byrdin ja Michel Corretten säveliin. Jyhkeät Wurlizer-teatteriurut perkussioäänikertalisukkeineen puolestaan viskaavat tuokioiksi elokuvan illuusioon muun muassa Charlie Chaplinin Bombayssa.

Henri Nibellen Toccata Rouenin katedraalin historiallisella Cavaillé-Coll-instrumentilla ja Kiviniemen Fantasia Hatsaturjanin Spartacuksen Adagiosta teksasilaisen baptistikirkon uudehkoilla uruilla luovat erityistä ajattomuutta. Lapuan tuomiokirkon soitin ja lisätehosteet siirtävät puolestaan Porilaisten marssin kajahtelemaan nykyisyyttä.

Suomalainen mieltää herkästi urut yksinomaan kirkkosoittimeksi. Kiviniemen levy muistuttaa, että samainen insinööritaidon ihme ja sinfonisuuteen saakka ilmaisuvoimainen instrumentti on vastannut tietyssä historian vaiheessa myös teatteriorkesterin tehtävästä ja kuuluu ympäri maailmaa ajanmukaisimpien konserttisalien varustukseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.