Kanavateatteri – Juoruja

Kun on kiitosten aika ja Tapio Myllylä ottaa kukat vastaan paita likomärkänä, voi olla varma, että nähty esitys on oikeaoppinen farssi: verbaalista tykitystä, sähäkkää elekieltä, vauhdikasta singahtelua asemasta toiseen, vyyhtiytyvä juoni...

Ohjaaja Annu Sankilampi on lukenut läksynsä, sillä ensimmäisen farssiohjauksen ainekset ovat hallitusti koossa. Esitys on napakka, ajoitus kohdallaan, rytmitys ihan kelpo ja kokonaisuuteen on saatu mukaan muutamia nokkelia yllätysratkaisujakin näyttämöllepanon piristykseksi.

Useasti palkitun amerikkalaisen näytelmäkirjailija Neil Simonin vuonna 1988 kirjoittama Juoruja on lajinsa keskinkertainen edustaja: ei mikään kuolettavan hauska eikä edes vitseiltään erityisen pureva, mutta Kanavateatterin esittäjät saavat siitä kyllin irti, jotta katsoja pysyy pihdeissä koko parituntisen kaaoksen ajan.

Henri Kapulaisen suomennos on varsin onnistunut ja muutamat vertaukset ja kielikuvat saavat yleisön remahtamaan nauruun, mutta syvimmillään esitys viihdyttää tilannekomiikalla ja esittäjien heittäytymisellä rooliensa nahkoihin. Porukan yhteennäytteleminen on ihailtavaa katsottavaa!

Farssin tekemisen vaara on se, että esittäjät alkavat huikeassa vauhdissa tahtomattaankin seurata toisiaan myös ilmaisun suhteen. Olisi tärkeää, että jäljittelyn sijaan jokainen pysyy tiukasti lestissään, jotta hahmot erottuvat toisistaan niin elekieleltään, puherytmiltään kuin sisäiseltä energialtaankin, mikä aina terävöittää komiikkaa. Tähän kannattaa ohjaajan keskittyä seuraavassa farssiohjauksessaan.

Jo ensi-illassa Maria Kymäläinen kohtalokkaana naisena sekä Keijo Myllylä konstaapelina pystyvät hyvin pysymään erillään muiden vauhdista, edukseen. Tiina Oksanen on ilmiselvä komedienne ja hehkuttaa komiikan liekkiä taidokkaasti. Joni Hyvönen taitaa erityisen hyvin farssin mimiikan.

Kanavateatterin intiimi sisätila on kaikin puolin viihtyisä paikka kokonaisvaltaiseen teatterinautintoon. Ystävällinen palvelu myös väliajalla ja eteisessä kertoo yhteisön hyvästä ilmapiiristä, mikä osaltaan vaikuttaa myös esityksen vastaanottoon. Katsojasta pidetään kaikin tavoin hyvää huolta.

Käsikirjoitus: Neil Simon. Suomennos: Henri Kapulainen. Ohjaus: Annu Sankilampi. Lavastus: Tapio, Jaakko ja Keijo Myllylä, Markus Arvonen, Arto Lehtikangas. Puvut Paula Bäckman. Kampaus ja meikit: Tiina Oksanen. Rooleissa: Kaija Ryytty, Joni Hyvönen, Helena Veid, Arto Lehtikangas, Tiina Oksanen, Tapio Myllylä, Maria Kymäläinen, Jaakko Myllylä, Keijo Myllylä.