Kaupunginteatterin Hair-musikaalin lipuista varattu jo yli 70 prosenttia: "Se on poikkeuksellista"

Hipit valtaavat Jyväskylän kaupunginteatterin 8. syyskuuta, kun Hair-musikaali saa ensi-iltansa. Luvassa on aikamatka 60-luvun Yhdysvaltoihin, jossa hippiliike nousee vastustamaan konservatiivisia arvoja.

Esitys on herättänyt paljon kiinnostusta: jo nyt lipuista on varattu yli 70 prosenttia.

– Se on poikkeuksellista. Kannattaa olla nopea, jos haluaa jonkun tietyn paikan esityksestä. Reunapaikkoja on saatavilla vielä lähes kaikkiin esityksiin, kertoo teatterinjohtaja Hilkka Hyttinen.

Tarinan päähenkilöinä ovat ystävykset Berger (Pekka Hiltunen) ja Claude (Joel Mäkinen). Hippiliike houkuttelee työväenluokasta ponnistavaa Claudea puoleensa. Nuorukainen joutuu kuitenkin kamppailemaan hippien maailmankuvan ja konservatiivisen perheen sekä yhteiskunnan ristipaineessa.

Hair poikkeaa monista musikaaleista siinä, että näyttelijät ottavat paljon kontaktia yleisöön. Naispääosaa Sheilaa tulkitseva Maria Lund kertoo, että näyttelijät hakevat tietoisesti esimerkiksi katsekontakteja.

– Yksi lavan jatke on tehty aivan katsomon etuosaan, jolloin pääsemme lähelle yleisöä. Yritämme lukea katsojia mahdollisimman hyvin, kuka haluaa ottaa kontaktia ja kuka ei, Lund kertoo.

Myös rakenne poikkeaa perinteisestä juonellisesta teatterista: musikaalin draamakohtauksista muodostuu kollaasimainen mielenmaisema erityisesti Clauden maailmasta.

– Hairissa saa hyödyntää kaikkia teatterin keinoja, sillä se ei ole klassista juonenkuljetusta, Claudea näyttelevä Mäkinen kertoo.

Kokonaisuudessa on jäljitelty aitoa 60-luvun Amerikkaa ja hippimäistä tunnelmaa.

– Monet isot asiat, kuten kansalaisoikeudet ja feminismi, ovat lähtöisin Rakkauden kesästä -67. Musikaaliin voi tulla fiilistelemään, miten hienoa Amerikassa on silloin ollut, Maria Lund sanoo.

Vapaus liittyen sukupuoleen ja seksuaalisuuteen sekä Vietnamin sota ovat Hairin tärkeitä teemoja.

– Musikaalissa tutkitaan erityisesti miehen murrosta: miten miehiä kasvatetaan ja mistä mies joutuu murtautumaan tullakseen vapaaksi, musikaalin ohjaaja Sini Pesonen kertoo.

Hippitunnelman löytäminen on vaatinut paljon työtä ja aikaa.

– Olemme puhuneet paljon siitä, miten tehdä musikaali hippeydestä ja valtarakenteiden rikkomisesta, kun meillä on teatterissa tietyt aikataulut ja rakenteet. Sen vuoksi olemme jakaneet työryhmässä valtaa ja tilaa toisillemme, ohjaaja Pesonen sanoo.

Koreografi Kira Riikonen kertoo, että liikkeisiin oikeanlaista tunnelmaa on etsitty hyödyntämällä näyttelijän omaa historiaa.

– Kun tehdään hippeydestä musikaalia, koreografiat eivät voi olla muotoon sidottuja. Näyttämöllä saa vilahtaa se, että jollain on jazztaustaa ja toisella jotain muuta.

Teatterin uusi kiinnitys Pekka Hiltunen vahvistaa Riikosen sanat. Hän on valmistunut nykytanssijaksi ja hänellä on runsaasti kokemusta musikaaleista.

– Tanssillisuus on aika erilaista, kuin mitä normaalisti musikaaleissa. Se on vapaampaa, kun se lähtee näyttelijöistä sisältä, Hiltunen sanoo.

Myös pukusuunnittelussa pyrittiin luonnollisuuteen ja autenttisuuteen. Puvustuksessa näkyy esimerkiksi sotavastaisuus, seksuaalinen vapautuminen ja paljas pinta.

Hairin teemat sopivat Pesosen mukaan hyvin myös tähän päivään.

– Musikaalin hittibiisit edustavat mielestäni tänä päivänä vastavoimia oikeistokonservatiiviselle nousulle. Kun ajat kovenevat, toivoisi, että taiteessa olisi pehmeitä arvoja. Siinä mielessä Hair on edelleen tärkeä.

Koko musikaalin työryhmä uskoo, että Hair tarjoaa ennen kaikkea vaikuttavan musiikkielämyksen.

– Biisit ovat monille tuttuja. Kun olen ollut katsomassa läpimenoja, aika nopeasti on tullut sellainen olo, että eikö voitaisi mitenkään laulaa kaikki yhdessä, teatterinjohtaja Hyttinen kertoo.

Kapellimestari Lasse Hirven saundit jäljittelevät aitoa 60-lukua.

– Ihastuin alkuperäiseen 60-luvun saundimaailmaan. Musikaalissa saundit ovat puhtaita ja konstailemattomia, sähkökitara soi sellaisenaan ja sähköpiano sen ajan tyyliin.

Hirvi johtaa ainoastaan musikaalin ensi-illan, sillä hän jää opintovapaalle. Sen jälkeen kaupunginteatterin kapellimestarin puikot ottaa Bumstibumistakin tuttu Jari Puhakka.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .