Keski-Suomen museon mainokset kiellettiin Facebookissa – Setelikuva tulkittiin eroottiseksi

Keski-Suomen museo ei saa enää mainostaa Facebookissa, sillä museon jakamaa sisältöä pidetään eroottisena. Mitä ihmettä?

– Kyllä tämä meidät yllätti, museon intendentti Ilja Koivisto myöntää.

Museo jakoi Twitterissä tiistaina blogipostauksen, jossa kertoi koomisen tarinan mainostamisyrityksestä.

Keski-Suomen museo päätti mainostaa kesänäyttelyä "Lydia alaston setelityttö – piiasta jumalattareksi  " Facebookissa maksetulla mainoksella. Näyttely käsittelee Suomen itsenäisyyden ajan kuuluisimman alastonmallin Lydia Metsämaan elämää.

Facebook valittiin mainosmediaksi, sillä se oli toiminut hyvin aiemmilla kerroilla. Koivisto kertoo, että mainoskuvat valittiin huolella, sillä Facebookin nihkeä suhtautuminen alastomuuteen oli tiedossa.

Kuviksi päätyi Eliel Saarisen 1000 markan seteli vuodelta 1922 ja Toivo Vikstedtin fresko elokuvateatteri Capitolin katosta.

– Molemmat ovat teoksia, joiden mallina on toiminut Lydia ja joiden kuvia olimme käyttäneet jo aiemmin museon Facebook-seinällä julkaistuissa maksuttomissa päivityksissä, Koivisto kirjoittaa.

Yksi mainos laitettiin julki heti näyttelyn avajaisten aikaan. Kun museo yritti toistaa mainoksen juhannuksen jälkeen, se ei enää onnistunut. Kesken julkaisun Facebook vastasi "Mainostasi ei hyväksytty, koska käytetty URL-osoite ei täytä aikuistuotteita koskevia sääntöjämme”.

Yhteisöpalvelu oli erehtynyt luulemaan museon mainosta aikuisviihteeksi.

Facebook kielsi mainonnan kokonaan

Seuraavalla viikolla museo suunnitteli julkaisevansa mainoksen 60-luvun arkkitehtuuria esittelevästä näyttelystä. Mainoksen ei mennyt läpi lainkaan.

– Emme saaneet mainosta julkaistua, koska Facebook katsoi sivustomme sisältävän aikuisviihteeksi tulkittavaa materiaalia, Koivisto avaa postauksessaan.

Museon väki ei lannistunut kiellosta, vaan yritti selvittää sähköpostilla, kuinka aikuisviihdelistalta pääsisi pois. ”Päätös on lopullinen ja emme välttämättä vastaa lisätiedusteluihin asiasta”, päättyi lyhyt sähköpostivastaus Facebookilta.

Kukaan ei tiedä, miten kauan mainoskielto kestää.

– Yritämme korjata tilanteen ja päästä yhteyteen jonkun muun kuin Facebookia edustavan automaattivastaajan kanssa, Koivisto huokaa.

Moni on joutunut sensuurin uhriksi

Lydia joutui kohtaaman paheksuntaa jo aikanaan alastonmallina toimiessaan. Koiviston mukaan tuntuu silti oudolta, että yhä nykyäänkin kulttuuriorganisaatio voi joutua mustalle listalle julkaisemalla kuvan, jota on käytetty rahan kuvituksena.

– Raha oli yleisessä käytössä Suomessa 1920–1950-luvulla. Sama kuva on kulkeutunut miljoonien ihmisten käsissä – niin lasten kuin aikuisten – toreilla, maitokaupoissa ja kahviloissa.

Facebookin mainoksissa alastomuus on kielletty. Koivisto epäilee syyksi sitä, että käyttäjä saa maksetun mainoksen näkyviin pyytämättä, mutta tavallisia tilapäivityksiä seuraamaan päätyy vain omasta valinnastaan.

Myös muut kulttuuritahot ovat joutuneet napit vastakkain Facebookin kanssa. Koiviston mukaan muun muassa Tukholman valokuvamuseo Fotografiska museet on kokenut saman kohtalon.

Koivistolla on vain yksi kehotus sensuurin uhreille:

–  Lydian sanoin: Olkaa alasti niin paljon kuin voitte!

Korjaus: Alastonmallin nimi oli Lydia Metsämaa, ei Metsämäki, niin kuin tekstissä aiemmin kerrottiin.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .