Kirja-arvio: Nainen ikkunassa on vakuuttava esikoistrilleri film noirin hengessä

A. J. Finn

Nainen ikkunassa

Suom. Jaakko Kankaanpää. Otava 2018. 461 s.

Lastenpsykiatri Anna Fox on asuu yksin viisikerroksisessa yhden perheen talossa New Yorkin Harlemissa. Hän kärsii avaran paikan pelosta eikä kykene liikkumaan kotinsa ulkopuolella.

Annan päivittäinen ajankulu on tarkkailla ja valokuvata kadun toisella puolella asuvia perheitä, katsella vanhoja mustavalkoisia elokuvia, juoda ainakin kaksi pulloa punaviiniä ja syödä kourallinen ahdistuslääkkeitä. Aviomies Ed ja tytär Olivia eivät asu enää hänen kanssaan, vaan Anna mökkihöperöityy aukiokammoisten nettiryhmä lähes ainoana ihmiskontaktinaan.

Eräänä päivänä Anna näkee vastapäisessä talossa murhan, jonka uhrina näyttäisi olevan perheen äiti, hänen uusi ystävättärensä Jane. Hän soittaa hätäkeskukseen ja yrittää poistua talostaan pelastamaan uhria, mutta ulkomaailma musertaa hänet tajuttomana maahan ja sairaalahoitoon.

Kun Anna paljastaa poliisille nähneensä puukotuksen, hänelle kerrotaan, että perheen äiti Jane on elossa ja hyvässä kunnossa. Sen Anna pystyy pian toteamaan ominkin silmin. Nainen ei vain ole sama, jonka hän oppi tuntemaan Janena.

Vaikka Nainen ikkunassa kuvaakin aukiokammoa, A. J. Finn käyttää esikoisromaanissaan taitavasti hyväkseen suljetun paikan kammoa. Hänen huikea elokuvallinen tietämyksensä sykkii trillerin jokaiselta sivulta, ja Finn luo newyorkilaisesta miljoonatalosta loppusyksyisen film noir -lavastuksen.

Lukija tuntee nahoissaan ja sisuskaluissaan Annan ahdingon ja epätoivon, kun hänen todistustaan ei uskota, vaan häntä pidetään harhaisena juoppona. Voiko lukijakaan luottaa Annaan?

Välillä Finn heittäytyy suorastaan tajunnanvirtamaiseen kuvailuun, kun viattoman tuntuiset ulkoportaat, puistikko ja puutarha sekä talon katto saavat infernaaliset mittasuhteet. Ulkomaailma on vaarallinen, mutta talojen sisällä vasta vaarallista onkin.

Nainen ikkunassa on kypsä ja hallittu, visuaalinen ja piinaava trilleri, jota puolivälin jälkeen on mahdotonta jättää kesken. Elokuvamainen romaani täyttää jännityskirjan tärkeimmän piirteen eli se saa lukijan pelkäämään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.