Klassikot palasivat jäädäkseen Serlachius-museoiden Göstan kartanoon – taiteilijanimiä ovat muun muassa Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck ja Albert Edelfelt

Klassikkoteokset, kuten Albert Edelfeltin Porilaisten marssi ja Helene Schjerbeckin Punaposkinen tyttö, kotiutuivat Serlachius-museoiden Göstan kartanoon kaiken kansan ihailtaviksi. Museoiden uusi kokoelmaripustus Kartanon klassikot esittelee peräti 150 teosta Gösta Serlachiuksen taidesäätiön kokoelmista. Osa ripustetuista teoksista on esillä ensimmäistä kertaa.

Ripustuksen ilmeestä vastasi mänttäläislähtöinen kuvataidekriitikko Veikko Halmetoja, jolle kuratointi oli mieleinen tehtävä. Halmetojalle säätiön kokoelmien teokset olivat tuttuja, sillä mies kokosi viisi vuotta sitten museoille Synti-näyttelyn kokoelmien joukosta.

– Halusin tehdä tästä kokonaisuuden, joka kunnioittaa museon perustyötä. Museon tärkein tehtävä on ennen kaikkea säilyttää näitä kokoelmia, että ne ovat olemassa ihmisiä varten vielä tulevaisuudessakin, Halmetoja toteaa.

 

 

Kuraattori kahlasi läpi tuhansien ja tuhansien teoksien, valiten sieltä lopulta 150 kokonaisuuteen sopivaa. Sadan taiteilijan teokset ripustettiin niin, että Halmetojan tavoittelema draamankaari kiihtyi loppua kohden.

– Osa teoksista on minulle erityisen rakkaita, ne ovat kulkeneet mukanani postikortteina jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Tätä ripustusta tehdessäni olen halunnut kunnioittaa sitä, miten ihmiset kiintyvät joihinkin kokoelmateoksiin ja haluavat nähdä ne yhä uudestaan ja uudestaan.

Halmetoja on profiloitunut nykytaideosaajana. Kuraattorin nykytaiteellinen kädenjälki on aistittavissa myös kokoelmaripustuksessa. Kartanon seinälle onkin päätynyt muun muassa taiteilija Jani Leinosen kantaaottava teos Elovena ja Marx.

Kartanon klassikot on pysyvä ripustus, johon on luvassa vielä muutamia lisäyksiä lähiaikoina.

 

Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen kertoo heillä olevan varsin kokoelmapainotteinen vuosi. Alkuvuodesta Mäntässä avattiin taiteilijapariskunnan Eric O. W. Ehrströmin ja Olga Gummerus-Ehrstömin tuotantoon perustuva Olli ja Bucklan-näyttely. Nyt ovet avattiin kokoelmien kotina tunnettuun kartanoon, joka on ollut viime ajat remontin kourissa.

– Olemme jatkuvasti saaneet asiakaspalautetta, että kokoelman täytyy olla esillä. Ja nyt remontin jälkeen kartano on tarkoitus palauttaa jälleen kokoelman pyhäköksi, Sivonen sanoo.

Klassikkoteosten tehdessä paluun kartanon suojiin, julkaistiin samaan aikaan uutuuskirjasarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelman helmiä. Göstan pieni taidekirjasto on kirjasarja, jonne on nostettu Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita.

Ensimmäinen teos pureutuu freskoistaan tunnetun Lennart Segerstrålen teoksiin ja tarinaan. Toinen teos käsittelee Helene Schjerfbeckiä. 64-sivuisten pikkukirjojen taustalta löytyy Timo Valjakka, joka ideoi kirjasarjan museolle. Valjakka onkin luonut tiiviit tekstit Segerstrålen teokseen. Schjerfbeckin tekstin on kirjoittanut Marja-Terttu Kivirinta. Kirjat on kustantanut Parvs.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .