Konserttiarvio: Kokenut Carmen

Carmen-konsertissa kohtaukset sujuivat sulavalla rutiinilla, muttei kylmästi.

Jyväskylän Ooppera

Carmen-konsertti

8. 7. 2017 Jyväskylän Teatteritalossa

Oopperan ystävät saivat ensimakua tulevasta Carmenista, kun sen pääesiintyjät konsertoivat lauantaina Jyväskylän Kesässä. Illan aloitti pääroolin laulava Ivana Srbljan hempeällä Debussylla. Srbljanin ääni ei tuntunut vielä auenneen täysin, mutta lisää oli luvassa.

Dalilan aaria Saint-Saënsin oopperasta Samson et Dalila on yksi vaikeimpia mezzosopraanoaarioita. Sen fraseeraus, hengitykset ja säestyksen päällä kelluva rakenne asettavat solistille haasteita, jotka joskus kuulostivat Srbljanille vaikeilta. Silti esityksestä tuli kylmät väreet.

Toisen solistin, rennosti esiintyvän Sam Furnessin sankaritenori oli erittäin hyvässä kunnossa. Verdin Questa o Quella näytti virtuoottisuutta ylä-äänissä. Toisinaan Furness tehosti laulua, kuten O Sole Mioa väräjävillä pianissimoilla.

Kimmo Tuurin johtama Jyväskylän Oopperakuoro esitti suomalaista oopperaa. Fredrik Paciuksen Hej, så lustig bara oli kuin iloinen juomalaulu. Enemmän kiinnosti Aulis Sallisen Onko Suomessa kevät. Kappale oopperasta Punainen viiva oli kompleksisempi, siitä pystyi kuulemaan jopa 1970-luvun Agit Prop -tyyliä. Kuoro esiintyi yleisölle yhtenäisenä ja selvästi mielellään.

Osiot Carmenista näyttivät, että Srbljan ja Furness ovat todella esittäneet teosta ennenkin, ei tosin yhdessä. Kohtaukset sujuivat sulavalla rutiinilla, muttei kylmästi, sillä tunneskaala oli molemmilla täysin mukana. Furness ja Srbljan täydensivät toisiaan viileänä, ansaan lankeavana Don Joséna ja villinä luonnonlapsi-Carmenina. Srbljanin ääni soi nyt parhaiten tummana ja helkkyvänä, ja Don Josén rakkaudentunnustus liikutti.

Kuoro oli myös mukana ammattimaisesti ja innolla. Carmenin kieli, ranska, on tosin aina vaikea ääntää. Siihen kannattaa keskittyä vielä jatkossa, jotta yleisö saa tulevasta oopperasta mahdollisimman autenttisen vaikutelman. Mainita täytyy erityisesti myös ison työn tehnyt pianisti Eliisa Suni, jonka varma säestys oli läpi esityksen todella ammattimaista seurattavaa.