Konserttiarvio: Kuninkuusluokan vokaalishow länsinaapurista

Ruotsalainen a cappella -musiikin mestarisyhtye käynnisti Jyväskylän Kesän Paviljongissa.

The Real Group

Paviljongissa 5. 7. 2017

Jyväskylän kesä ei ole lainkaan ensimmäinen kansainvälisen mittaluokan kulttuuritapahtuma, jonka a cappella -musiikin raskassarjalainen The Real Group on avannut. Neljällä eri vuosikymmenellä toimineen ruotsalaisyhtyeen CV:stä löytyy esimerkiksi jalkapallon maailmanmestaruuskisojen avajaiset Soulissa vuonna 2002 sekä kuningatar Silvian viisikymppisbileet. Paviljongin täyttänyt juhlava avajaiskansa saattoi siis saapua viihtymään kohtalaisen turvallisin mielin.

Yli kaksituhatta konserttia laulanut yhtye selvitti jyväskyläläisille pohjanmaan kautta kuinka a cappella toimii viihdekäytössä. Notkeakurkkuisen bassolaulaja Jānis Strazdiņšin alakerta jylisi äänentoiston lävitse liki epäinhimillisen jykevänä ja potki kanssamusikantteja paikoitellen vimmaiseen grooveen.

Mikrofoneihin laulanut yhtye tukeutui väkevästi äänentoiston tuomiin keinovaroihin, ja väsäsi toisinaan lennosta jopa tietokoneavusteisia looppeja itseään monistaen. Rytmitaustaa luotiin myös beatboxaamalla sekä erilaisin suuperkussioin.

Yleisö söi musikanttien kädestä, ja pitkät välispiikit saivat vastakaiukseen räiskyviä aplodeja sekä rempseää naurunremakkaa. Yleisö pääsi myös vaikuttamaan musiikin sisältöön, kun yhtye kysyi nimiä hassuttelunumeronsa päähenkilöille. Pian lavalla tepastelivatkin herra Kurkku, sairaanhoitaja Kaali sekä poliisimies Kesäkurpitsa.

Lauluyhtyemusiikin perinteessä The Real Group edustaa kevyempää laitaa, musiikillisesti puhuen. Yhtyeen ohjelmisto on pitkälti lähtöisin yhtyeen jäsenten, ja eritoten nykykokoonpanon ainoan alkuperäisjäsenen Anders Edenrothin kynästä. Omat sävellykset ulottuivat hassuttelevasta tomaattimusikaalista aina rivakkaan kantripoljentoon, joka puolestaan kertoi pullasta. Einesten vastapainoksi eräässä kappaleessa laulettiin puolestaan juomavedestä, ja numero polkaistiin myös käyntiin juomapulloista puhalletuilla harmonioilla.

Alansa ehdottomiin huippuihin kuuluvat laulajat naulasivat haastavat vokaaliklusterit ja eläväiset stemmat paikoilleen, ja saivat virtuoottisen taidonnäytteensä kuulostamaan luontevan vaivattomalta kuin ruotsalaiset rapujuhlat. Naisäänet soivat jatsikkaan sieluisasti, kun ylemmistä miesäänistä vivahti paikoin jopa klassisia sävyjä.

Omien laulujen lisäksi kuultiin lainanumeroita, joista erityisen mieleenpainuva oli bassotaiteilijan kotimaasta Latviasta peräisin ollut savuisan tunnelmallinen kansanlaulu. Hetkellisesti yhtye saavutti kansanlaulun sovituksen kautta taidemusiikillisia tunnelmia, joita tuki hienosti suunniteltu valoshow. Encoren lopuksi illan päätti upea versio eden ahbezin jazz-standardista Nature Boy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.