Konserttiarvio: Taas todistettiin, miten upea konsepti Jyväskylän Summer Jazz Club on!

Summer Jazz Club: K hyena, Anakonda Shark

Popparissa Jyväskylässä 13. 6. 2019

Nyt seuraa mainos: menkää ihmiset Summer Jazz Clubille! Kerran kuussa toimiva klubi antaa tänä kesänä vielä kaksi mahdollisuutta kokea tuoreimpia mahdollisia jazz-näkemyksiä.

Oikeudenmukaisessa maailmassa Poppari olisi ollut torstaina tupaten täynnä ja jonot olisivat yltäneet Aren aukion yli kävelykadulle. Ei yleisömenestys nytkään surkea ollut, mutta musiikin laadun ansaitsemiin mittoihin ei läheskään ylletty.

Kahden yhtyeen keikka todisti taas, miten upea konsepti klubille on luotu. Missä muualla saat tällaisia tuoreita sekoituksia? Ja missä muualla tulee vastaan aina uusia nuoria muusikoita, jotka soittavat jalat alta?

Oletko esimerkiksi kuullut kitaristista nimeltä Ville-Veikko Airaniemi? Anakonda Shark -yhtyeessä Airaniemi toi onnistuneesti metallista ja metallisesta progesta tuttua shred-soittoa ja soundipalettia jazznäyttämölle.

Kun vahvana kumppanina vieressä soitti saksofonisti Jarno Tikka, bändin silkka solistinen voima oli häkellyttävä.

Eero Sepän sähköbassolla taiteilemat tiiviit ja kekseliäät riffit pitivät energisen musiikin kasassa ja hulvaton rumpali Okko Saastamoinen iski sen verran vastaan ja vierestä, että musiikki kasvoi lopulta kaiken tavanomaisuuden ohi ja yli.

Anakonda Shark käytti usein astinlautanaan 70-luvun jazzfunkia ja soulia, mutta iskeytyi samalla vastustamattomasti nykypäivään. Riemullisuutensa yhtye silasi juuri noilla upeilla ja ihanilla virtuoosisooloilla.

Aivan erilainen ja yhtä lailla mainio oli illan aloittanut K hyena. Göteborgissa opiskeleva jyväskyläläislähtöinen Ville Lähteenmäki oli tuonut mukanaan uuden yhtyeensä, keskittyen tällä kertaa itse bassoklarinettiin. Triossa soittivat lisäksi basisti Filemon von Numers ja rumpali Sami Nummela.

Voiko pehmeämpää yhtyesointia ollakaan kuin kontrabasson ja bassoklarinetin liitosta syntyvä? Selkeistä melodioista ja hämyisistä tunnelmista hyeenat jolkottivat mieluusti free jazzilta maistuvaan maailmaan bassoklarinetin ylärekisteriujellusten voimaannuttamana. Vapaissa jaksoissa korostui basson ja klarinetin halu ja kyky keskustella.

Trion tavaramerkiksi kasvoivat jatkuvat rytmitysten ja tempojen vaihtelut kappaleiden sisällä. Vaikka tämä ylsi metodiksi asti, yllätyksellisyys ja tuoreus säilyivät koko keikan ajan. K hyena eli ja kipunoi, vei mennessään herkällä kädellä luonnostellulle musiikilliselle matkalle.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .