Kuunneltavaa löydetään yhä useammin somesta – musiikin digikauppa yhä pientä

Sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä osa musiikin kulutusta, ilmenee pohjoismaisesta kyselytutkimuksesta. Somessa muun muassa jaetaan soittolistoja ja musiikkilinkkejä sekä etsitään uutta kuunneltavaa.

Suomalaisista 15–25-vuotiaista lähes puolet jakaa linkkejä musiikkiin sosiaalisessa mediassa. Koko väestöstä samoin toimii noin 30 prosenttia. Reilu 20 prosenttia suomalaisista kertoo löytävänsä somesta uutta kuunneltavaa.

Vaikka musiikkia jaetaan digitaalisesti, sen digiostaminen ei ole yhtä suosittua. Viimeksi kuluneen vuoden aikana vain hieman yli 10 prosenttia suomalaisista kertoi maksaneensa digimuotoisesta musiikista.

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto pohjoismaisine sisarjärjestöineen toteutti kyselyn Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Kyselyyn vastasi kustakin maasta 4 000 ihmistä.

Tulokset julkaistaan laajemmin syksyllä.