Laura Gustafsson – Anomalia

Kyllä susikin pennuistaan huolen pitää, on tapana sanoa, kun puhutaan äitiydestä ja sen oletetusti mukanaan tuomista vaistoista ja velvoitteista. Laura Gustafssonin toinen romaani Anomalia purkaa äitiyden kliseitä, mutta kysyy myös, millä oikeudella ihminen korottaa itsensä luomakunnan herraksi. Voisiko eläin sittenkin tarjota armeliaisuutta, joka ihmiseltä puuttuu?

Gustafssonin esikoisromaani, Finlandia-ehdokas Huorasatu (2011) ravisteli antiikin myyttejä ja sijoitti ne nykypäivään. Naisen aseman ja selviytymiskeinojen näyttäminen ei ollut mustavalkoista, vaikka hurjistuneisuus kuulsikin leikittelevän pinnan alta.

Anomaliassa rinnakkaisten ja ristikkäisten tarinoiden kollaasitekniikka on samantyyppistä, mutta kokonaisnäkymä ja lopputulos ovat lohduttomampia. Tosin teoksen aloitus on parodinen. Siinä Ludvig Wittgenstein vatvoo kielen ja fiktion rajoja.

Henkilöhahmoista yksi on kurinalainen lentoemäntä, joka saa kuulla odottavansa down-syndroomaista lasta. Hän punnitsee vaihtoehtoja ja tekee suunnitelman: ”Välttelen turhaa puhetta. Lapsen ei tarvitse oppia ääntäni eikä kieltäni.”

Rinnalla kulkee pastori Joseph Singhin tarina. Hänen mielestään ihmisellä on oikeus hallita ja normittaa muita, etenkin Raamatun tarjoaman auktoriteetin turvin. Sisäistämäänsä ylemmyyttä hän soveltaa suden kasvattamiin Kamalaan ja Amalaan, jotka sijoitetaan orpokotiin.

Pastorin näkemä uni lainaa kuvastonsa Ilmestyskirjasta, mutta siinä on myös eroottista latausta, samoin siinä huolenpidossa, minkä pastori kohdistaa Kamalaan.

Anomalian tarinat osoittavat, että vääryys on helppo oikeuttaa ja alhaiset motiivit pystyy kätevästi peittämään.

Karmaisevimmin tämä tulee esille Peter-pienokaisen lyhyen elämän kuvauksessa. Bailaushenkisen äidin uusi poikaystävä on natsihenkinen. Sosiaalihuolto ummistaa silmänsä lapsen pahoinpitelyltä, sillä tarjotut selitykset ovat kaikkien kannalta mukavimpia. Itseään on helpointa huijata. Ironia on purevaa: ”Onneksi telkkarista tulee kasvatusohjelmia. Koirakuiskaaja ja Miljonääriäidit ja sellasta.”

Tapahtumakulku etenee aukkoisesti, lukijalle vähä vähältä vihjeitä tarjoten.

Anomalia on puistattava puheenvuoro ihmisestä hybriksensä vallassa, mutta sen verinen shokeeraavuus on paikoitellen itsetarkoituksellista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Levyarvio: Ikinä tekee vakavaa huumorimusiikkia, josta tulee mieleen eräs 90-luvun ilmiö

Jari Sillanpää esiintyi täydelle konserttisalille Joensuussa – ”Haluaisin mielelläni avata koko asian kaikille”

Jari Sillanpään kiertueen päätöskonsertti Joensuussa veti väkeä kohusta huolimatta

Yksi keho, kaksi persoonaa – Äänekosken taidemuseon johtaja Pekka Soininen kannustaa perehtymään perinteeseen

Teatteriarvio: Viihtymiseltä ei voi välttyä – Kuusan Kanavateatterin pikkujoulunäytelmä Teetä vaikka väkisin osuu tarkasti maaliin

Jyväskylän kirjamessut kokoaa Suomen huippukirjailijoita Paviljonkiin – katso koko ohjelma ennakkoliitteestä

Teatteriarvio: Satavuotias brittithrilleri 39 askelta taipuu vauhtikomediaksi Jyväskylän Huoneteatterissa

Kun keräily lähti lapasesta – Yksityisten keräilijöiden näyttely Designmuseossa on kiinnostava ja värikäs, esillä muun muassa 300 Arabian kannua

Levyarvio: Abreun uusi levy vie kriisin jälkeen asioita hieman oikeaan suuntaan, mutta hukkaa parhaimman mahdollisuutensa

Anneli Karppinen ja Antti Lattu toivat tv:stä tutun Illallinen yhdelle -klassikon näyttämölle Jyväskylässä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.