Levyarvio: Pyhimys yhdistää melodiset pop-vaikutteet pohdiskelevaan ja synkkään lyriikkaan

Pyhimys

Tapa poika

Johanna Kustannus

Arvio: 4/5

Mikko Kuoppala, eli Pyhimys esitti yhdeksännen pitkäsoittonsa Tapa poika kokonaisuudessaan ennakkoon jo viime marraskuussa Helsingin Valkoisessa salissa. Jo tuolloin tuli selväksi, että nyt ilmestyvän albumin kappalemateriaali on todella vahvaa, ja ainakin Pyhimys-asteikolla vähän aiempaa pirteämpää.

Kuoppala onnistuu nyt paremmin siinä, mitä hän yritti jo edellisellä vuonna 2015 ilmestyneellä Pettymys-albumillaan. Räppärin synkän pohdiskelevat tekstit kohtaavat rehelliset pop-vaikutteet ja tarttuvat kertosäkeet. Niiden välinen ristiriita toimii.

Teflon Brothersin jäsenenäkin tunnetun Pyhimyksen ura ampaisi kunnolla nousuun viimeistään uudelta levyltä julkaistujen Kynnet, kynnet ja Jättiläinen-singlejen myötä.

Pitkäjänteistä työtä vuosikausia tehnyt Pyhimys on tietysti ollut suosittu hiphop-piireissä jo vaikka kuinka kauan, mutta nyt melkein kahdeksan miljoonaa striimausta Spotifyssa keränneiden hittien avulla pälpättäjästä on tullut melkein koko kansan räppäri.

Niin toimivia lauluja kuin singlet olivatkin, niin ne lähtevät kunnolla lentoon vasta osana levykokonaisuutta, saadessaan pitkäsoiton muut kappaleet ympärilleen. Albumikokonaisuus on Kuoppalalle edelleen tärkein formaatti, ja jos tässä ajassa olisi mahdolllista pärjätä muusikkona ilman singlejulkaisuja, niin niitä ei häneltä kuultaisi ehkä lainkaan.

Monikansallisen Universal-yhtiön alamerkki Johanna Kustannuksen A&R:nä työskentelevä Kuoppala ymmärtää tietysti nykyisen musiikkibisneksen realiteetit.

Levyllä on mukana melkoinen kööri vierailijoita, tuottajia ja säveltäjiä. Sanoituspuolellakin parissa biisissä apua ovat antaneet kirjailija Miki Liukkonen ja Miljoonasateen Heikki Salo. Silti Tapa poika ei ole sekasotku, vaan nimenomaan toimiva kokonaisuus, jonka soundi ei ole sidoksissa tämän hetken trendeihin.

Pyhimyksen tekstit ovat aivan selvää jatkumoa Juice Leskisen, Tuomari Nurmion ja Ismo Alangon kaltaisille suomirockin sanoittajamestareille, vaikka hän operoikin musiikillisesti eri genressä.

Tapa pojan alkupuoli tarjoaa maailmantuskaa yleisellä tasolla, loppua kohden olo paranee ja hetkittäin ahdistavalta kuulostava musiikki ei ainakaan lisää kuulijan ahdistusta, vaan päinvastoin vähentää sitä. Pyhimyksen tarkoituksena on kertoa kuulijalle, ettei tämä ole ongelmiensa kanssa yksin.

Tapa poika on yksi Pyhimyksen parhaita levyjä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Jyväskylä Sinfonia: Improvisoinnista nauttiva virolaiskapellimestari Jaan Ots johtaa keskiviikkona muun muassa Arvo Pärtin oppi-isän sävellyksen

Keskisuomalaiset taiteilijat esittäytyvät Maalauksen juhlaa! -näyttelyssä Beckerillä

Mika Kaurismäen Mestari Cheng kutsuttu useille elokuvafestivaaleille

Kielijuttu: Hopsan, hoppla ja hupsis – tunnistatko, mitä kieltä nämä ovat? Tuntemuksia ilmaistaan samankaltaisesti monessa eri kielessä

Sivuhenkilö Anna Laineesta tuli Outi Pakkasen dekkareiden suosikkihahmo, jota ilman kirjailija ei voi olla, vaikka välillä haluaisikin

Runoilija ja kirjailija Aila Meriluoto on kuollut – "Aikansa feministi, varsinkin näissä päiväkirjoissa", Panu Rajala luonnehtii

Levyarvio: Onni Rajaniemen herkkää Suomi-rock-kaahausta

Harvinainen tapaus Suomessa: Enid Blytonin seikkailuromaaniin perustuva näytelmä ensi-iltaan

1 500 haki, 60 otettiin – Maailmanmusiikkitapahtuma WOMEX käynnistyy keskiviikkona ensi kertaa Suomessa

Juba Tuomolan uutuudessa kovaotteinen poliisi surmaa naisen ja tämän ihmissikarakastajan – se on raisu ele, sillä Tuomolan tunnetuin sarjakuva on naisen ja tämän sika-avomiehen elämästä kertova Viivi ja Wagner

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.