Levyarvio: Saara Aalto haluaisi olla iso poptähti ja esiintyä massiivisten produktioiden tukemana, mutta hyvät biisit puuttuvat

Saara Aalto

Wild Wild Wonderland

Sony

Arvio: 2/5

Suomalaisen popmusiikin historiassa tuskin kenenkään on haluttu breikkaavan yhtä paljon kuin Saara Aallon. Ei myöskään tule mieleen artistia, joka on halunnut itse breikkaavansa myös yhtä kovasti.

Opportunismi ja pyrkyrimäisyys ovat tehneet Aallon uran seuraamisesta paikoin hyvin kiusallista. Siinä missä Alma taustatiimeineen sai kansainvälisen hypekoneiston kiedottua pikkusormensa ympärille kuin leikkiä vaan, Aalto on jämähtänyt todistelemaan osaamistaan kykykilpailuohjelmien luuppiin. Alman kansainvälisen suosion taustalla on paljon määrätietoista työtä ja oikeita henkilöitä oikeissa paikoissa, mutta ennen kaikkea todella hyviä popbiisejä.

Alman suosio tekee Aallon kannalta kiusallisesti läpinäkyväksi sen, että kun kansainvälisiä populaarimusiikin markkinoita katsotaan, kykykilpailuohjelman voitolla saati kakkossijalla ei ole paljoakaan merkitystä. Striimit eivät tule televisiosta, johon Aalto on liiaksi keskittynyt.

Kun Alman isoin hitti Chasing Highs on kerännyt Spotifyssa lähes 80 miljoonaa striimiä, Aallon suurin oma hitti Monsters jää alle kolmeen miljoonaan.

Kuin lohdutuspalkintona Yle tarjosi aina kykykilpailuohjelmien kakkoseksi yltävälle Aallolle paikan Suomen euroviisuedustajana ilman karsintoja. Näin Aalto ei voinut tulla enää kakkoseksi, vaan sen sijaan jakaa kolme palkintosijaa itsensä kanssa: yleisö sai äänestää viisukappaleeksi joko Monstersin, Queensin tai Dominosin.

Nyt euroviisujen edellä Aalto julkaisee uuden levynsä Wild Wild Wonderland, joka tukeutuu kolmeen euroviisuehdokkaaseen sekä tukkuun uusia biisejä. Voisipa sanoa toisin, mutta vanhat ongelmat eivät ole poistuneet.

Aallon ongelma ei ole koskaan ollut taidon puute, päinvastoin, mutta tämän päivän popmarkkinoilla ei olla kiinnostuneita virtuositeetista. Whitney Houstonin I Will Always Love You -venytyksien aika meni jo, nyt kaivataan isoja persoonia. Vestan ja Alman kaltaisten artistien suosiota nostaa erinomaisten kappaleiden ohella vähintään yhtä paljon heidän joukosta erottuvat persoonat.

Wild Wild Wonderland on kokoelma b-luokan tuolta puolen poimittuja geneerisiä sävellyksiä ja tuotantoratkaisuja, joista ei jää mitään muistijälkiä. Iso-Britannian X Factorissa yhtenä Aallon parhaista suorituksista pidettiin Björkin “taidepop-pläjäystä” It’s Oh So Quietia. Omassa tuotannossaan Aalto kaihtaa kuitenkin riskejä viimeiseen asti.

Kunnianhimoista popmusiikkia ei ole koskaan ollut liiaksi, mutta Wild Wild Wonderlandin tarjoamaa vaatekauppatapettia kyllä yllin kyllin.

Uusimmat

Kulttuuri

Suomalaiskatsojilta täydet pisteet Islannin viisulle – Suomen juryn mielestä Ruotsi oli paras

Suomen euroviisu sai vain kahdesta maasta yleisöääniä – Virolta 12 pistettä, Islannilta kaksi

Ennakkosuosikkina koko ajan keikkunut Hollannin euroviisuedustaja nappasi voiton – Suomi jäi ensimmäisen semifinaalin viimeiseksi

Yläkaupungin yö -kulttuurifestivaalia päästiin viettämään harvinaisen oivallisessa säässä – katso kuvasarja

Suomen euroviisuedustaja Darude ja Sebastian Rejman nauttivat viisukuplasta – "En sekuntiakaan vaihtaisi pois"

Onko tylsää Yläkaupungin yössä? Soita paikalle hardcore-yhtye Finnjävlar

Neuvostoliiton vankileirien saaristo kosketti kymmeniä miljoonia ihmisiä – karmivimpiin tarinoihin liittyi kannibalismi

Taas Harjulla humisi: Kate Bush -performanssissa nähtiin punamekkoisten tanssijoiden lisäksi myös yksi joulupukki – katso video

Yläkaupungin yö -festivaali on käynnissä — aurinkoinen sää suosii jo 27. kertaa järjestettävää tapahtumaa

Israelin Euroviisuja boikotoiville viisufaneille tarjotaan vaihtoehtoa netissä – Globalvision esitetään samaan aikaan Eurovision laulukilpailun kanssa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.