Mariinskista Metropolitaniin, Berliiniin ja Washingtoniin

Italialaiskapellimestari haluaa muuttaa maailman paremmaksi musiikilla.

Kansainvälisessä nosteessa oleva italialainen kapellimestari Gianandrea Noseda on korottanut Torinon Teatro Region keskinkertaisesta oopperatalosta huipulle, mitä taiteelliseen tasoon ja tunnettuuteen tulee, sanovat amerikkalaislehdet.

Seuraavaksi häneltä odotetaan samaa Washingtonin kansallisorkesterin musiikillisena johtajana Yhdysvalloissa. Noseda aloittaa tehtävässä ensi vuonna.

– Tavoitteeni on tehdä korkeatasoista musiikkia. Se tapahtuu vain motivoimalla taiteilijat antamaan parastaan yhdessä. Loppujen lopuksi tehtävämme on palvella suuria säveltäjiä, maestro kertoi Savonlinnan oopperajuhlilla vieraillessaan.

Noseda haluaa kuitenkin myös poliittisessa mielessä tehdä maailmasta paremman paikan. Ja missä se paremmin onnistuisi kuin Yhdysvaltain pääkaupungissa, joka on yksi maailman vaikutusvaltaisimmista kaupungeista, hän kysyy.

– Haluan tuoda musiikki-instituution tähän päivään ja osaksi muuta yhteiskuntaa. Taidetta pitäisi levittää kaikkien saataville, mennä sinne missä ihmiset asuvat, ehkä jopa vankiloihin ja sairaaloihin. Muuten klassinen musiikki nähdään elitistisenä, mitä se ei ole tai ei ainakaan pitäisi olla.

Noseda uskoo, että musiikki voi kaataa muurit ja yhdistää ihmiset.

– Juuri nyt on ratkaisevan tärkeää luoda siltoja eri kulttuurien ja perinteiden välille. Elämme maailmassa, joka on muuttumassa koko ajan epäystävällisemmäksi. Sen yritän muuttaa. Musiikki puhuu suoraan ihmisten sydämeen paremmin kuin mitkään puheet, filosofiset tai uskonnolliset ajatukset. 

Gergijevin löytö

Vuonna 1964 Milanossa syntynyt kapellimestari puhuu lämpimästi Pietarin Mariinski-teatterin johtajasta Valeri Gergijevistä, joka näki hänen kykynsä ensimmäisten joukossa. Noseda oli ensimmäinen ulkomaalainen päävierailija Mariinskin orkesterissa vuosina 1997–2007.

– Se oli perestroikan ja glasnostin jälkeistä aikaa. Koin silloin Venäjän, joka halusi löytää itsensä uudelleen. Se ei ollut helppoa aikaa, mutta hyvin rikastuttavaa ja merkityksellistä minulle.

Nosedan mielestä venäläiset ovat mestareita kertomaan tarinoita musiikilla, ja sitä taitoa hän yrittää soveltaa italialaisella kosketuksella.

– He voisivat kertoa kiehtovan tarinan vaikka tuosta kellosta, hän sanoo ja osoittaa hotellin kabinetin seinällä olevaa kelloa.

– Valeri (Gergijev) on opettanut minua, suhteemme on yhä vahva ja hyvä, Noseda sanoo.

Gergijevin Putin-mielisyydestä hän ei puhu mitään.

Oppi on kantanut Nosedaa muihinkin maailman huipputaloihin New Yorkin Metropolitania ja Berliinin filharmoniaa myöten. Viime vuonna Musical America valitsi hänet vuoden kapellimestariksi ja vuonna 2014 New Yorkin ja Chigacon kriitikot nimesivät hänen ja Teatro Region vierailuesityksen vuoden kohokohdaksi, kertoo Washington Post -lehti. Esitys oli Rossinin Wilhelm Tell.

Noseda opiskeli ensin sävellystä ja alkoi johtaa vasta yli kaksikymppisenä.

– En ole säveltäjä, mutta osaan katsoa, lukea ja opiskella partituuria myös säveltäjän näkökulmasta, en ainoastaan kapellimestarin. Se on etu.