Markus Selinin johdolla tehdään vuoden todennäköisimmät hitit

Vuoden 2019 katsotuimpien kotimaisten elokuvien kärki voidaan jo nimetä melko suurella todennäköisyydellä.

Ne ovat Fingerpori-elokuva, edesmenneestä muusikosta Kari Tapiosta kertova Olen suomalainen, Yösyötön jatko-osa Tarhapäivä sekä lastenleffasarjan kahdeksas osa, Risto Räppääjä ja pullistelija.

Yhdistävä tekijä on tuotantoyhtiö. Kaikki neljä ovat Solar Filmsin elokuvia.

Tuottaja Markus Seliniin henkilöitynyt Solar perustettiin 24 vuotta sitten, ja se on ylivoimaisesti menestynein elokuvatuotantoyhtiö Suomessa 2000-luvulla.

–  Tänä vuonna meillä on tavoitteena saada elokuvillemme 800  000 katsojaa ja että puolet kotimaisen elokuvan katsojista tulee meidän elokuviin, Selin kertoo.

Se, miten hankkeet valitaan, on tuottajan mukaan vaistolaji.

–  Pitää luottaa, että oma juttu on hyvä, vaikka muut olisivat eri mieltä.

Syksyn ensimmäinen Solar-ensi-ilta Olen suomalainen on ohjaaja Aleksi Mäkelän paluu vanhaan talliinsa. Ennen Dome Karukosken Mielensäpahoittajaa ja Taneli Mustosen Luokkakokousta nimenomaan Mäkelä oli ohjannut Solarin menestyneimmät elokuvat. Olen suomalainen on suosikkimuusikon elämäntarinana luontevaa jatkoa Mäkelän aiemmille Solar-teoksille, kuten Matille ja Pahoille pojille.

–  Elokuva on valmis, ja se on helkkarin hyvä, Selin toteaa itsevarmasti.

Kriitikoiden näkemys Mäkelän elokuvista ei ole aina ollut yhtä suopea.

–  Aleksi Mäkelä ja Solar Films ovat yhdessä brändi, johon palataan 11 vuoden tauon jälkeen. Sen verran on kulunut aikaa Rööperistä.

Suomen markkinat riittävät

Kansainvälistä menestystä yhtiö ei ole saavuttanut, eikä sitä ole kovin aktiivisesti viime vuosina tavoiteltu.

–  Kansainvälisistä kuvioista on tullut lähinnä rupia käteen, Selin sanoo.

–  Ajattelemme niin, että kun rahoitus on Suomesta, elokuva tehdään suomalaisyleisölle. Jos päälle tulee ulkomaanmyyntiä, mikäs siinä. Emme leiki muuta kuin mitä olemme.

Solarin suurin hanke oli Mannerheim, jota ei koskaan saatu kuvauksiin asti. Ongelma oli nimenomaan kansainvälinen rahoitus.

Maailmalle yritettiin myydä myös Lordi-kauhuelokuvaa Dark Floors. Siitä tuli floppi. Myöhemmin Solar tuotti Nightwish-yhtyeen elokuvan Imaginaerum. Hanke oli vähäriskinen, koska rahoitus tuli pitkälti yhtyeeltä itseltään, ja elokuva olikin suunnattu nimenomaan fanituotteeksi.

Merkittävä osa Solarin menestyksestä on vuosien varrella tullut televisiopuolelta. Sillä saralla ohi on mennyt Yellow Film & TV. Lukuisia hittisarjoja tuottava firma on televisio- ja elokuvayhtiöistä suurin yli 16 miljoonan euron liikevaihdollaan. Solar Filmsin liikevaihto taas on viime vuosina vaihdellut parista melkein kuuteen miljoonaan riippuen hittien ensi-iltojen sijoittumisesta.

Puolet naisohjaajia

Solar on myös uudistunut. Selinin ja Jukka Helteen rinnalle yhtiöön on tullut muualla kokeneita tuottajia, kuten Rimbo Salomaa sekä jo eteenpäin siirtyneet Nina Laurio ja Jesse Fryckman. Viimeisen kolmen vuoden aikana Solarin elokuvista puolet on ollut naisten ohjaamia, esimerkiksi Alli Haapasalon Syysprinssi ja Tiina Lymin Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja.

Syyskuussa julkaistaan Selinin, 59, elämäkerta. Elokuvatoimittaja Veli-Pekka Lehtosen kirja perustuu tuottajan ja hänen lähipiirinsä haastatteluihin.

–  Aleksikin (Mäkelä) on sen lukenut, ja hänestä se on jänskä, Selin kertoo.

–  Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä, mutta ehkä sieltä muutama uutinen nostetaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.