Merja Briñón – In Between, maalausinstallaatioita

Galleria Beckerin uuden vuoden ensimmäinen näyttely esittelee rovaniemeläis-madridilaisen kuvataiteilijan Merja Briñónin maalausinstallaatioita.

Näyttelyn nimenä In Between viittaa välitilaan, siirtymään näkyvän ja näkymättömän maailman välillä. Briñón tutkii tätä siirymää mandalamuotona modernista näkökulmasta.

En ole erityisen henkinen ihminen. Ympyrä ei ensisijaisesti tuo mieleeni maailmankaikkeutta, ykseyttä tai iäisyyttä. Se on muoto muiden muotojen joukossa, toki miellyttävä, ehjä ja täysi, ja vähän laiska. Kuten kaikki muutkin muodot, se muovaa tilaa suhteessa kaikkeen ympäröivään.Merja Briñónin näyttelyssä tarkasteluni lähtökohta on lähinnä tilallis-visuaalinen.

Kaikki teokset ovat ympyrän mallisia lukuun ottamatta installaatioon kuuluvia jalustasärmiöitä. Osa ympyröistä on kangaspohjaisia maalauksia, osa vaneripohjaisia.

Väreinä Briñón käyttää puhtaita ja kirkkaita värejä, mustaa, harmaata ja valkoista sekä vaaleaa puupintaa ja kultaa ja pronssia.

Särmää näyttelykokonaisuuteen tuo ripustus. Yksittäiset maalaukset sekä näyttelytilan luonnolliset rakenteet kuten ikkunat, oviaukot ja kulmat toimivat taukomerkkeinä maalausinstallaatioiden virrassa.

Moniosaisissa maalausinstallaatioissa rytmi ja liike rakentavat aikaan sitoutuvia kokonaisuuksia.

Osa ympyröistä on nostettu seinästä vanerikerroksia lisäämällä. Näiden kerrosten syrjät on maalattu erivärisiksi ja usein ympyrän fasadista poikkeavasti. Niinpä katselukulmaa muuttamalla tapahtuu muutoksia myös kokonaisuudessa.

Gallerian ensimmäinen huone on värillinen ja taaempi huone valkoisen, harmaan, mustan ja vaalean puun hallitsema.

Vaalea viileä pohjoismainen modernismi viehättää itseäni tällä kertaa enemmän ja kutsuu katsomaan pitkään.

Installaatio Nyt – Sitten – Aina, Ahora – Luego – Siempre on hiljaisen kutsuva. Maalauksissa käytetyt metallit heijastavat huonessa olevaa valoa ja jalustoilla olevat lasipallot heijastavat sisältämänsä valon, värin ja tilan takaisin. Kokonaisuus on vangitseva, alttarimainen ja pyhä.

Pinnan alla – Bajo la Superficie -maalausinstallaatiossa tasaisen vaaleiden puunväristen ympyröiden korkeuserot ja maalatut särmät synnyttävät täsmällisen 5 x 5 ripustuksen pinnalle hienovaraisen sävyjen kirjon. Tähänkin teokseen silmä jää mielellään ihmettelemään.