Miehet jotka vihaavat naisia (Män som hatar kvinnor)

MIEHET JOTKA VIHAAVAT NAISIA (MÄN SOM HATAR KVINNOR) Dekkarikirjailija Stieg Larssonin postuumisti ilmestyneen ja suuren suosion saavuttaneen Milennium-trilogian ensimmäinen osa, Miehet jotka vihaavat naisia, on saanut tyylikkään version valkokankaalle. Tanskalaisen ohjaajan Niels Arden Oplevin hyppysissä on ruotsalaisten näyttelijöiden tähtikaarti, joka pusertaakin hillityn ja coolin ilmaisun alta epävarmuutta ja pimeyttä.

Larsson itse oli poliittisesti aktiivinen toimittaja, joka taisteli erityisesti rasismia vastaan. Päähenkilö Mikael 'Kalle' Blomkvist ( Michael Nyqvist), Millennium-pienlehden antaumuksellinen taloustoimittaja herättääkin kysymyksen Larssonin omakuvasta. Blomkvist työntää päänsä sinne, mihin kukaan muu ei halua koskea pitkällä tikullakaan. Syyttäessään suurliikemies Wennerströmiä asekaupoista Afrikan mailla, Blomkvist huomaakin tulleensa vedätetyksi, tietolähteet kaikkoavat ja Blomkvist saa kolmen kuukauden tuomion lisäksi aimo julkisuuden.

Pikkukaupungissa asuva teollisuuspohatta Henrik Vanger ( Sven-Bertil Taube) innostuu sinnikkäästä Blomkvistista ja haluaa tämän selvittämään 40 vuoden takaista veljentyttären murhaa.

Blomkvist ottaa pestin vastaan ja muuttaa mukavaan saarimökkiin saaden etäisyyttä oman elämänsä surkeisiin kuvioihin. Hän perehtyy Vangerien ylhäiseen, mutta pelottavan nahistuneeseen ja sisäsiittoiseen perheeseen. Tutkimukset tuntuvat tyssäävän seinään ainoina vihjeinään kaksi katoamispäivän valokuvaa ja tytön päiväkirjan sivu, johon on kirjattu viisi nimeä numeroineen.

Blomkvistin tiedostoissa seikkaillessaan nuori hakkerinero Lisbeth Salander ( Noomi Rapace) saa päiväkirjan koodit auki. Salander saapuu saarelle ja kryptaa ratkoessaan kaksi yksinäistä sutta kiertävät toisiaan idyllisessä mökissä. Pian aukeavat näkymät Vangerin suvun mätäpesäkkeeseen, perintöön, joka uhkaa räjähtää silmille.

Ilahduttavaa on, että Larsson kääntää perinteiset asetelmat nurinkurin. Lisbeth Salander on tarinan sankaritar, lapsuudessa ruhjottu ja edelleen väkivaltaan alati törmäävä nuori nainen, joka kieltäytyy uhrin asemasta. Hänen käytöksensä on suoraa ja kursailematonta, hän ei taivu perinteisen jargonin ja käytösnormien suohon, jossa nuori nainen hiljennetään näkymättömäksi. Hän käyttää valtaa, johon aseina on kompromissiton tahto, tiukka äly ja peloton toimintakyky. Rapacen innostavassa tulkinnassa Salanderin salaisuus säilyy hyvin, herkkyys vavahtaa kasvoilla vain harvoin ja kumarainen, iskuilta suojautuva asento kertoo paljon.

Michael Nyqvistin Mikael Blomqvist on pehmeän raukea, hieman hukassa oleva keski-ikäinen totuudenetsijä, jonka elämä on kulahtanut niin työn kuin ihmissuhteen osaltakin. Salander nostaa hänen taistelutahtonsa uuteen potenssiin. He ovat kiinnostava pari paljastamaan porvariston hillityn charmin pimeänpuolen kasvoja.

Elokuvan Uhrilampaiden kaltainen loppu ei jaksanut innostaa, vaikka naurattikin; tällaisena se lienee tarkoitettukin luomaan odotusta jatko-osalle. Elokuva on hallittu, mutta yllätyksetön. Tämän viihdyttävämmin yhteiskunnan paiseita tuskin voi puhkoa.

Ohjaus: Niels Arden Oplev. Rooleissa: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Peter Haber, Lena Endre. Tyylilaji: Trilleri (K15). Esitetään Fantasiassa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.