Monnikin alkaa sankariksi

RUUHIPIRTIN KESÄTEATTERI

Pekka Töpöhäntä

Ensi-ilta 27.6.2008 Ruuhipirtin kesäteatterissa

Kun on kiltti ja ystävällinen kaikille, myös kiusaajilleen, kaikki päättyy lopulta hyvin. Näin ainakin Gösta Knutssonin (1908-1973) kirjoittamissa saduissa. Ruuhipirtin kesäteatteri otti tänä kesänä työn alle vanhan suosikin Pekka Töpöhännän. Mikko Kaurasen ohjaamassa näytelmässä töpöhäntäinen Pekka on edelleen yhtä kuuliainen, nöyrä ja hyväntahtoinen kuten ennenkin ja Monni yhtä ilkeä ja epäreilu.

Kuten usein Töpöhäntä-kirjoissa, myös näytelmän keskushenkilöksi nousee Monni. Monnin ketkuilu ja huijaaminen saa aikuiset ja lapset hymähtelemään katsomossa. Aapo Oranen energisenä Monnina hallitsee Ruuhipirtin idyllistä kesänäyttämöä. Markus Makkosen Pekka Töpöhäntä on vähän tönkkö, mutta reipas kotikissa, josta ei tiedä onko hän äärimmäisen viisas vai äärimmäisen naiivi.

Kurt Nuotio on sovittanut tarinan Knutssonin teksteistä. Kaurasen ohjaamassa tarinassa on joitakin epäloogisuuksia. Ensimmäisessä kohtauksessa Pekka esittelee itsensä Monnille, Pillille ja Pullalle. Samassa tilanteessa Monni manaa sitä, kuinka Pekka pilaa aina kaiken. Ajan kulumista ei esitetty katsojille. Jos ensimmäinen puolisko on hieman laahaava, juonen kulku kiihtyy näytelmän toisella puoliskolla ja esitys saa uutta puhtia.

Näyttelijät piristyvät ja alan viihtyä katsomossa. Lapsia viehättävät erityisesti Pillin ( Harri Laine) ja Pullan ( Hannele Puttonen) hölmöilyt ja sanaväännökset. Innostuin eniten Heini Haapalaisen esittämästä sympaattisesta Paksu-Trissestä. Paksu katti ei ehtinyt syödä ihan kaikkia nakkeja urheilukilpailun kioskista, vaan sieltä riitti muutama makkaraa pummaaville pojillekin katsomoon. Esityksen mieleenpainuvin hetki oli se kun Haapalaisen esittämä Trissen veli ajoi minimoottoroidulla veneellä näyttämön takana olevassa lammessa. Tuijottava hahmo lipui kättään heilutellen pois tyyntä vedenpintaa pitkin kuin japanilaisessa elokuvassa.

Minua jäi ihmetyttämään, mitä ohjaaja Mikko Kauranen ajaa takaa, kun hän selittää näytelmän viimeisen käänteen käsiohjelmassa ja nettisivuilla. Se, miten Monnista tulee sankari, kannattaa käydä katsomassa Ruuhipirtissä.

LOTTA ROUKALA