Musiikkiteatteri Kaipaus – Puputyttö

Saara Turusen Puputyttö on näytelmäteksti, joka jo itsessään viittaa ja koukkaa moneen suuntaan. Silti vielä uusi dramaturginen taso voi näköjään toimia siinä onnistuneesti, kokoavasti ja osuvan humoristisesti. Puputyttö kritisoi, ironisoi ja karnevalisoi mediaväritteistä, seksismin kahlitsemaa naisenkuvaa.

Päähenkilö unelmoi olevansa ”pieni, pörröinen pupu, jonka mies löytää ja ottaa lemmikikseen”: toisin sanoen viehättävä lapsinainen ilman muita kunnianhimoja kuin miellyttäminen. Sellaisena hän kelpaisi myös äidilleen.

Jyväskylän ammattiopiston muusikko-opiskelijoiden musiikkiteatteri Kaipaus on sijoittanut päähenkilön aika aidonnäköiseen mielisairaalaan. Tekstin (kuvitellut tai todelliset) tapahtumat ovat muistoja, kohtauksia potilaiden näytelmäkerhossa tai mielikuvitustasoja sairaalan arjessa.

Ratkaisu toimii. Nuorten naispotilaiden kohtalot liittyvät helposti aiheisiin. Jotkin tekstin painotukset menettävät merkitystä tässä tulkinnassa, mutta toiset saavat sitä lisää.

Lavalla on kaksi soittajaa ja viisi taitavasti laulavaa näyttelijää. Musiikki on itse tehtyä ja aivan mainiota. Laulut tuovat hahmoihin syvyyttä.

Jorma Niemisen ohjaus on selkeä ja ilmava, toteutus rytmikäs ja keskusteleva. Näyttelijöiden sisäistetyt roolisuoritukset ovat kantava voima: varsinkin potilaina naiset tekevät niin tarkkaa työtä, ettei kaipaamisen varaa jää.

Näkyvimpänä Iina Penttilä uskaltaa olla niin täysillä rujo, että hahmoon on vaikea olla ihastumatta. Iida Pekkarinen nimiroolissa on uskottavasti söpö, kostonhimoinen, hallittu ja epävarma. Painavasta asiasta huolimatta esitys on kevytotteinen, vetoava ja hykerryttävän hauska. Harvojen intensiteetin notkahdusten vastapainoksi väliin syntyy huikeita hetkiä, jolloin kaikki elementit loksahtavat kohdalleen.

Omalakisessa Puputytössä katsojalle ei tulkita kaikkea valmiiksi, eikä mitään väännetä rautalangasta.

Rakkauden ja naisenroolien kysymykset ovat olennaisia sekä mielisairaalassa että sen ulkopuolella. Irvokkaan keskellä on kaunista ja päin vastoin.

Käsikirjoitus: Saara Turunen. Ohjaus: Jorma Nieminen. Valot ja äänet: Jere Suontausta. Orkesteri: Aapo Nieminen ja Hanna Turunen. Rooleissa: Miia Almgren, Laura Falck, Ida Pekkarinen, Iina Penttilä, Pinja Viljanen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.