Näkökulma: Bravo! – Carmen oli niin hyvä, että moni kävi katsomassa sen kahdesti

Jyväskylän oopperan Carmen sähisi, sylki, hohti ja valloitti, Sari Toivakka kirjoittaa.

Tuskin on punainen esirippu laskeutunut, kun kaupunginteatterin katsomo repeää taputuksiin, bravo-huutoihin ja nousee jaloilleen kiittääkseen juuri päättyneestä esityksestä ja koko loistavasti sujuneesta esityskaudesta.

Kauden viimeinen esitys on usein paras, tai ainakin parhaimpien joukossa. Tämä koettiin myös lauantai-iltana kaupunginteatterissa. Esiintyjien ja orkesterin osaamisen ilo ja rentous tarttuivat yleisöön.

Ivana Srbljanin Carmen naulitsi katsojat otteeseensa niin, että lopun kuolettavat tikarin iskut saivat katsomonkin älähtämään kivusta. Uransa alussa oleva mezzo tulkitsi kohtalonsa kovettaman naisen roolin ilman kompromisseja. Tyhjä keikistely tai mielistely ei kuulunut tähän Carmeniin. Vahva ja peloton hahmo ei jäänyt vaille inhimillistä ristiriitaisuutta eikä rakkaudettoman ja sidotun kohtalonsa traagisuutta.

Kuorokin vapautui parhaimpaansa

Lyyrisen tenorin, Sam Furnessin Don Jóse oli haikea, Waltteri Torikan Escamillo avoimen narsistinen. Srbljanin ja Torikan silmäkulmassa pilkahti välillä huumori, molemmat uskalsivat myös nauraa hahmoilleen. Kaisa Rannan kuulaasta sopraanosta saattoi vain nauttia. Koko solistikunta oli pieniä rooleja myöten miehitetty ammattilaisilla. Pidin eloisasta ja heittäytyvästä oopperakuorosta, joka sekin vapautui viimeisenä iltana parhaimpaansa.

Kaikki oli balanssissa myös Ville Matvejeffin johtamassa Jyväskylä Sinfoniassa. Orkesteri meni taitavasti kirjoitetun sävellyksen sisälle. Musiikki hengitti, heijasti, vihjaili ja myötäeli teoksen tarinaa.

Carmenin moderni lavastus ja puvustus ovat herättäneet keskustelua. Minulle teos puhui vakuuttavasti puolestaan ilman eksoottista miljöötä tai pukuja. Klassikkoteos kertoo aina myös aikamme ihmisistä. Ohjaaja Erik Söderblomin metodi ”ota rooli itseesi näyttämöllä, ja ole se” sai solistit paneutumaan osiinsa. Palaset loksahtivat paikoilleen koko hyvän toteuttajakaartin ansiosta.

Jos Aallon kauniin teatteritalon sisuksissa saadaan näin hyvää aikaiseksi, olisi suotavaa, että talon raamit ja tekniikka kunnostettaisiin tähän päivään.

Carmenista nähtiin 12 esitystä, ja se tavoitti runsaat 6 500 katsojaa. Kaikki esitykset olivat loppuunmyytyjä. Oopperaa tekemässä oli noin 180 henkilöä. Ooppera saavutti vakiokatsojien lisäksi ensikertalaisia. Osalle ei riittänyt yksi esitys vaan teos käytiin katsomassa toistamiseen.

Kuka seuraavaksi tähtisolistiksi?

Puccinin La Bohème on Jyväskylän oopperan seuraava tuotanto. Ensi-ilta on uudenvuoden aattona 2019. Köyhistä opiskelijoista ja heidän unelmistaan kertova La Bohème on edellisen kerran tehty Jyväskylässä yli 30 vuotta sitten.

Jyväskylässä oopperoihin tuodaan aina jotakin uutta, ei toisteta vakiintunutta vanhaa. Kun oopperabuumi on vallannut kaupungin, odotukset ovat korkealla myös tulevan produktion kohdalla. Nyt nopeasti tähtisolisteja kiinnittämään, olisiko Marjukka Tepposen ja Kevin Greenlaw´n aika palata kaupunkiin?