Orkestereita vaivaa soittajapula - apu löytyy usein ulkomailta

Osa orkestereista kärsii soittajapulasta. Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n mukaan monissa koesoitoissa on käynyt niin, että hakijoiden joukosta ei ole löytynyt riittävän päteviä ehdokkaita ja uudet muusikot ovat jääneet rekrytoimatta. Soittajat valitaan orkesteriin koesoiton perusteella.

Soittajapulaan saadaan yhä useammin helpotusta ulkomailta. Yhdistyksen hiljattain julkaisemasta vuosikertomuksesta ilmenee, että orkestereihin palkatuista päätoimisista muusikoista noin kahdeksan prosenttia on ulkomaalaisia. Ulkomaalaisten määrä soittajakunnassa on noussut pikkuhiljaa.

Kansainvälistyminen näkyy esimerkiksi Jyväskylässä, jossa kaupunginorkesterin soittajista reilu neljäsosa on ulkomaalaisia. Intendentti Lasse Allosen mukaan ulkomaalaiset tulevat Jyväskylään varta vasten. Kyse ei siis ole ilmiöstä, jossa töitä hakisivat Suomessa valmiiksi asuvat soittajat.

- Meillä on ranskalainen kapellimestari, joka tunnetaan Keski-Euroopassa. Se voi vaikuttaa Jyväskylän suosioon, Allonen uskoo.

Rekrytointivaikeudet ovat silti arkipäivää Jyväskylässäkin. Viime vuonna järjestettiin neljä koesoittoa, joista kahdessa ei valittu ketään ja kahdessa palkattiin ulkomaalainen muusikko.

Kutsumus vastaan palkka

Muusikkojen liiton näkemys on, että yksi soittajapulan syy on kehno palkkaus. Alimmillaan palkat pyörivät noin kahdessatuhannessa eurossa.

- Vaikka usein onkin kyse kutsumusammatista, palkat eivät houkuttele ammatinvalintaan, toteaa liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen.

Vänttisen mukaan Suomi on tunnettu tasokkaista orkestereistaan, mikä houkuttelee ulkomaalaisia. Toisaalta monelle heistä Suomi on vain kauttakulkumaa, jossa hankintaan meriitit ja edetään sen jälkeen kohti Euroopan parempaa ansiotasoa.

Toiminnanjohtaja Aila Sauramo Suomen Sinfoniaorkesterit ry:stä arvelee, että syytä pätevien soittajien pulaan voi etsiä koulutusjärjestelmästä aina alakoulujen musiikkikasvatuksesta Sibelius-Akatemiaan.

Sauramon mielestä suunnitelma yhdistää Sibelius-akatemia muihin taidekouluihin on vaarassa heikentää opetusta.

- Uhkana on, että yhdistymisen myötä yleiset oppiaineet lisääntyvät ja henkilökohtainen opetus vähenee, Sauramo sanoo.