Pamfletin paluu jäämässä vaisuksi

Pamflettien uusi nousu 2000-luvulla on jäämässä lyhytaikaiseksi. Kustannusyhtiöt WSOY ja Tammi ovat vähin äänin lopettaneet pamflettisarjojensa julkaisemisen.

Sekä kustantaja Mari Värri WSOY:lta että kustannuspäällikkö Hannu Harju Tammesta perustelevat lopettamispäätöksiään sillä, että pamfletit eivät tavoittaneet tarpeeksi lukijoita.

- Harva pamfleteistamme ei ollut tappiollinen. Pamfletit eivät olleet varsinaisesti mikään kustannustaloudellinen sijoitus, mutta niillä oli lähtökohtaisesti muita arvoja, Harju sanoo.

Värri ei suostu kertomaan, tuottiko Barrikadi-sarja tappiota WSOY:lle.

Molemmat pitävät mahdollisena, että kiistakirjoja julkaistaisiin yhä irrallisina niteinä.

WSOY lanseerasi Barrikadi-sarjan ja Tammi herätti henkiin Huutomerkki-sarjan kolme-neljä vuotta sitten. Hetken aikaa pamfletit elivät uutta nousua, ja niitä julkaistiinkin tiiviiseen tahtiin.

Nyt ainoastaan Into-kustannus julkaisee pamfletteja säännöllisesti sarjana. Toimitusjohtaja Jaana Airaksisen mukaan Into-pamfletit ovat kokonaisuutena kannattavia, vaikka kaikki pamfletit eivät maksakaan itseään takaisin.