Rainer Werner Fassbinder - 8 DVD:n kokoelma

RAINER WERNER FASSBINDER

8 DVD:n kokoelma

Atlantic Film 2011
Vuosien 1969 ja 1982 välillä saksalaisen uuden aallon ohjaaja Rainer Werner Fassbinder ohjasi kaikkiaan 43 elokuvaa, kirjoitti ja ohjasi lukuisia näytelmiä, tulkitsi klassikkoja ja omia tekstejään. Sen lisäksi hän vielä itse näytteli useissa näytelmissä ja elokuvissa.

Voidaan sanoa, että Fassbinder (1945-1982) oli modernin elokuvan ainut suvereeni renesanssihahmo, äärimmäisen produktiivinen ja monipuolinen elokuvantekijä; nerokas, kärsivä ja samalla itsetuhoinen ihminen, kirottujen runoilijoitten Baudelairen ja Rimbaudin sukua. Kuten upeassa epookki-elokuvassa, hyisessä avioliittodraamassa Effi Briest (1974) todetaan, runoilija Rimbaudia siteeraten: "Ich ist ein andere - minä on toinen".

Fassbinder oli saksalaisen yhteiskunnan ja mielenmaiseman kriittinen tulkki, elokuvan psykohistorioitsija, jolla oli poikkeuksellinen kyky yhdistää äly ja syvä tunne elokuviensa kerrontaan ja kokonaisvaltaiseen näyttelijänäkemykseensä. Ensimmäinen Fassbinderin menestys oli Kauppias kaiken aikaa (1971), strindbergiläinen tutkielma avioliiton ja ihmissuhteiden julmuudesta ja väkivallasta. Se on edelleenkin eräänlainen minimalismin oppitunti, josta mm. Aki Kaurismäki on ammentanut vaikutteita.

Fassbinder oli myös poikkeuksellinen naisten ohjaaja, julmempi kuin Ingmar Bergman. Usein päämäärätietoisuudessaan jopa sadistinen ja masokistinen ohjaaja, joka palvoi suurta tähteään Hanna Schygullaa. Fassbinder toteutti taiteilijana Jean Genetin henkilökohtaista oppia: "Löydä se, minkä haluaisin peittää!" Maria Braunin avioliitossa (1979) Hanna Schygulllan roolissa yhdistyy sekä spektaakkeli että tarkka luonteenkuvaus, visuaalinen näyttävyys ja psykologinen analyysi.

Alussa Fassbinder ihaili avantgardeja tekijöitä kuten Jean-Marie Straubia ja Jean-Luc Godardia, sitten hän pyrki tekemään synteesiä Bertolt Brechtin ja Douglas Sirkin taiteellisista näkemyksistä. Tavoitteena oli samankaltainen yleisön tarkkailupisteiden ja emotioiden liikeiden kontrolli kuin mestari Hitchcockilla. Projekti jäi kesken.

Fassbinder-kokoelma antaa hyvän ja laaja-alaisen kuvan Fassbinderin elokuvallisen näkemyksen monipuolisuudesta ja ihmiskuvauksen syvyydestä. Jos kriittisiä ollaan, voidaan sanoa, että Fassbinderin jälkeen suurin osa niin sanotusti vakavastikin otettavista elokuvista on lähinnä pelkkää mummon pesua.

Fassbinderin elokuvien haaste siis kummittelee edelleen nykyhetkessä. Ja siksipä on tärkeätä, että nuoremmatkin katsojat tutustavat tämän ainutkertaisen neron tuotantoon edes dvd:n välityksellä. Se palkitsee runsain mitoin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.