Riikka Ala-Harja: Kevyt liha

Kevyt liha

Riikka Ala-Harjan tuotannossa tekijän teatteritaiteen opinnot ovat näkyneet dramaturgisina leikkauksina ja intensiivisyytenä. Romaani Kevyt liha sijoittuu osittain teatterimaailmaan.

Valosuunnittelija Saara potee aavesärkyä avioeron jäljiltä. Samalla hän kipuilee yhteishuoltajuudessa jakamisen vaikeuden kanssa. Hän yrittää myös lämmittää vanhaa romanssia nuoruudenrakkautensa kanssa. Se ei oikein ota uutta tulta.

Pakopaikkana on kuntosali, sillä fyysisyys on valttia teatterimaailmassa, etenkin, kun tekeillä on Jussi Parviaisen Jumalan rakastaja.

Treenien lomassa sukupuoliroolit ja stereotypiat kyseenalaistuvat, vaikka kysymykset kaikuvatkin lähinnä Saaran mielessä. Hän ei pääse näytelmän maailman sisälle. Miksi ahdistus ja sen silmitön purkaminen on varattu ainoastaan miehille?

”Olen hiljaa, en sano mitään, vaikka haluaisin lisätä, ettei kukaan koskaan puhu naisen kujanjuoksusta. Ei semmoista käsitettä ole. Ei kukaan puhu naisen voimainkoettelusta. Eikä filosofisista pohdinnoista, ainakaan tosimielessä, ilman naistenlehtilässytystä.”

Vasta ja vain lapsen avulla, sirkuskoulun vanhempainpäivänä, Saara saa hyväksyvän ja armollisen otteen kehostaan. Ahdistus häviää irtonaiseen vapauden kokemukseen.

Kevyt liha on yhtäältä yksitasoinen ja henkilöhahmoiltaan harvapiirteinen, mutta se on sujuvasti ja vetävästi kirjoitettu. Työ- ja ihmissuhdepaineet on kuvattu uskottavasti, ja naisen arkipäivä näyttäytyy realistisessa valossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.