Samae Koskinen – Hyvä päivä

Samae Koskisen neljäs soololevy Hyvä päivä on osoitus siitä, että edesmenneen Sister Flo’n maestro taitaa svengaavan poprockin kynäilemisen. Keväisen kepeä levy on tyylikkään sovitustyön riemujuhlaa; sisällöllisesti yksinkertaisista biiseistä revitään tehoja irti rikkaan musisoinnin kautta. Kauniit jousisovitukset ovat Petri Krzywackin ja Atte Kilpeläinen käsialaa ja elektrovelho Jori Hulkkonen vastaa vivahteista konemusiikin suuntaan. Levyllä kuullaan yhteensä seitsemäätoista muusikkoa, ja täyteläinen yleissoundi onkin Hyvän päivän suurin valtti.

Kolmeen tähteen levyn pudottavat Koskisen sanoitukset, jotka pyrkivät rehellisyyteen ja konstailemattomuuteen. Päähän ärsyttävästi jankkaamaan jääviä rivejä on roppakaupalla, mutta sanoitusten yleistaso on lopulta liian kepeää höttöä. Koskisen laulu on vielä sen verran keskeisessä ja henkilökohtaisessa roolissa, että lyriikat vetävät itseensä kuulijan ensisijaisen huomion.

Kokonaisvaikutelma onkin ristiriitainen, kun rikkaan äänimaailman päälle tarjoillaan yltiöyksinkertaista tarinointia, joka ei kuunteluiden myötä syvene. Toisaalta kikkailusta Koskista ei pääse syyttämään.