Sinut - Umayya Abu-Hanna

UMAYYA ABU-HANNA
Sinut
WSOY 2007, 216 s.

Umayya Abu-Hanna aloittaa Sinut-kirjan omaelämäkerralliseen tyyliin. On vuosi 1981. Abu-Hanna on muuttanut Suomeen ja asettunut tuoreena aviovaimona Naantaliin. Hän oleutuu suomalaisuuteen ja opettelee kieltä.

Nurinkurin-kirjassa (2003) Abu-Hanna kertoi lapsuudestaan. Hän on Haifassa Israelissa syntynyt ateistinen kristitty arabi, kirjailija, toimittaja, tutkija ja opettaja. Sinut irtoaa pian alun jälkeen kronologisesta etenemisestä. Se virtailee episodein ja välähdyksin Abu-Hannan pian kolmenkymmenen Suomen-vuoden ajassa.

Opinnot Helsingin yliopistossa, monet työpaikat, toiminta ylioppilaskunnassa, Vihreässä liitossa ja Helsingin kaupunginvaltuustossa vilisevät sivuilla pikaisena tarinointina. Henkilökuvan elementeiksi pyrkivät kuitenkin nousemaan Abu-Hannan etniset ja kulttuuriset taustatekijät. Toistuvasti Abu-Hanna asettaa lukijan seuraamaan tilannetta, jossa joku epäilee Abu-Hannan järjenjuoksua, koska hän on nainen, tummaihoinen, kiharatukkainen, suomenpalestiinalainen ja räväkkä.

Tunnusta olevasi rasisti

Abu-Hanna kertoo suorasukaisesti rasismista, jota hän on kokenut niin Suomessa kuin Israelissa. Hänen taustansa monipuolisuus loukkaa lukkoonlyötyjen stereotypioiden kannattajia. Sinut on kirja rasismista, joka koskettaa kaikkia. Se on kirja ennakkoluuloisuudesta, peloista ja haluttomuudesta vapautua asenteellisesta luutuneisuudesta.

Ehkä ihminen on luonnostaan määrittelijä. Se on sekä turvallisuuden- että hallinnantarpeisuutta. Abu-Hanna toteaa: "Ennakkoluulot kuuluvat elämään. Jos joku väittää olevansa täysin viaton ja vailla rasistisia ajatuksia, kierrän hänet todella kaukaa." Ongelmaksi asia käy, jos oma turvallisuus tuntuu edellyttävän toisten kontrollointia. Tai jos ihmisiä asetetaan vastuuseen teoista, joihin heidän kuvitellaan liittyvän vaikkapa etnisyyden takia. Kun kyse on leimaamisesta ja pahuuden ulkoistamisesta toisiin.

"Jokaisessa meistä asuu pienenpieni Le Pen. Meidän on vain oltava tarkkoja sen kanssa. On käytävä moraalisessa AA-kerhossa päivittäin, ettemme retkahda kokopäivärasisteiksi."

Välistä Abu-Hanna keventää kirjaa ratkihauskoilla tapauksilla, jotka liittyvät uuden kielen kompastuskiviin. Arabille on vaikeaa erotella vokaaleja. Siinä menevät ylätyyliset ja alatyyliset sanat sekaisin. Kahvipöydissä ja kauppojen tiskeillä Abu-Hanna aiheuttaa suomalaisen hiljaisuuden syvenemistä lasittuneeseen mykkyyteen.

Välistä huomio kiinnittyy Lähi-idän tilanteeseen. Asetelma Israelissa on vaikea ja Abu-Hanna on huolissaan omaistensa puolesta.

Hän totesi päivälehtikolumnissaan: "Vajoan horrosvaiheeseen, kun kuulen sanan monikulttuurisuus." Kirjassa hän selventää, että pitää kiinnostavampana diversiteettiä. Monikulttuurisuus-ajattelu ei pääse irti määrittelemisestä ja siten rajojen asettamisesta. Siinä "me" ovat eri kuin "te" ja "he". Diversiteetti-näkemys lähtee siitä, että kaikki yhteisöt ovat sisäisesti monin tavoin erilaisuuksista koostuvia. Sinut-kirja on railakas, asiaa täysi ja voimaannuttavasti huumorintajuinen.

HELENA MIETTINEN

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.