Suomessa satsataan kulttuuriin

Kulttuurilla on tärkeä sija Suomen kansantaloudessa. Pari vuotta sitten kulttuurin osuus maan bruttokansantuotteesta oli 3,2 prosenttia, mikä on suurempi kuin teollisuuden toimialoilla ja matkailulla. Tämä käy ilmi Tilastokeskuksen ja opetusministeriön yhteistyössä tekemästä kulttuuritilinpidon raportista, joka koskee vuotta 2005.

Raportissa on sanan kulttuuri alle sisällytetty muun muassa erilaiset palvelut, taide-esineet, kirjat, sanoma- ja aikakauslehdet, levyt, videot sekä niiden vuokraus, valokuvaustarvikkeet, pelit, radiot ja televisiot.

Kulttuurin osuus sekä ulkomaankaupasta että kulutuksesta on merkittävä. Pari vuotta sitten Suomi vei kulttuuripalveluita ja -tuotteita ulkomaille 700 miljoonalla eurolla.

Isoimman lohkon kulttuurin kentästä ovat haukanneet sanoma- ja aikakauslehdet sekä uutistoimistot, joiden osuus kulttuurin bruttokansantuotteesta on jopa neljännes.

Vuonna 2005 Suomeen tuotiin erilaisia kulttuurituotteita lähes miljardilla ja palveluita noin 300 miljoonalla eurolla. Eniten tuotiin radio- ja televisiopalveluita. Tuotteita vietiin 600 miljoonan ja palveluita 100 miljoonan euron arvosta. Kulttuuripalveluiden tuonti oli suurempaa vain muun muassa mainonnassa sekä tapahtumien järjestämisessä.

Kotitaloudet satsasivat kulttuuriin kokonaisuudessaan reilut viisi miljoonaa euroa, mikä on vajaat 7 prosenttia kaikista kulutusmenoista. Esimerkiksi elintarvikkeisiin käytettiin yhdeksän miljardia euroa. Suomalaisen kodin kulttuuriostot ovat olleet EU:n kärkitasoa kansainvälisissä vertailuissa. Julkisyhteisöjen menot sen sijaan ovat huomattavasti yksityishenkilöitä pienemmät.