Suomessa vieraileva mezzosopraano Ivana Srbljan saapuu tänään Jyväskylään

Ivana Srbljan on tulossa ensimmäistä kertaa Pohjoismaahan, Suomeen. Hän kysyy millainen sää on – tietääkseen, mitä vaatteita ottaa mukaan. Sataako siellä?

– Haluan nauttia, tavata kiinnostavia ihmisiä ja kokea upeaa musiikkia. Saan ensimmäistä kertaa nähdä, millainen on tämä maa, sen sää ja luonto. Olen hyvin innostunut siitä.

Kroatialaista Srbljania odottivat ensin harjoitukset Savonlinnassa pianisti Eliisa Sunin ja tenori Sam Furnessin kanssa. Sitten oli edessä matka Jyväskylään. Tänään hän ja Furness laulavat otteita Carmen-oopperasta ja muita tunnettuja oopperasävelmiä Jyväskylän Oopperakuoron kanssa.

– Sinun täytyy auttaa minua, kuinka lausua se. Jyviskaja? Jyväskylä, Srbljan korjaa tarkasti ääntäen.

Uutenavuotena Jyväskylän Ooppera esittää Carmenin kokonaan, ja Srbljanille on varattu sen kohtalokas päärooli. Tie vei mezzosopraanon oopperamusiikin pariin alunperin kiertokautta. Srbljan oli ensin musiikin teoreetikko, jonka musiikillisesta ajattelusta ja estetiikan tajusta ooppera oli hyvin kaukana.

– Opiskelin teoriaa, johdin ja lauloin kuoroissa. Niiden kautta olin vähitellen enemmän tekemisissä laulamisen tekniikan, sitten oopperan ja kaikkeen siihen liittyvän kanssa. Yhdessä vaiheessa tajusin, että tätä haluan tehdä. Menin opiskelemaan taas ja ensimmäisten töitteni kautta tajusin, että ooppera on musiikin kohokohta. Se on mitä kauneinta, jos se tehdään oikealla tavalla.

Carmenin toisessa pääroolissa Don Joséna laulaa englantilainen Furness, jota kuultiin jo pääsiäiskonsertissa tänä vuonna Jyväskylässä. Oopperan johtaa Jyväskylä Sinfonian Ville Matvejeff, jonka Srbljan tuntee jo hyvin työpaikaltaan Rijekan kaupungista, Kroatian kansallisteatterista.

– Pidän paljon työskentelystä hänen kanssaan ja luulen, että hän pitää myös työskentelystä minun kanssani. Se on hyvin kaunista ja jotenkin myös harvinaista. Muusikot työskentelevät monien erilaisten muusikkojen kanssa. Kun löytää jonkun, joka on samoilla linjoilla oman taiteellisen ajattelun kanssa, se on todellinen siunaus.

Entä Carmen? Srbljan on tehnyt roolin aiemminkin. Mitä ajattelet teoksesta?

– Se on todella mestariteos. On muutamia oopperoita, jotka ovat täydellisiä alusta loppuun ja yksi niistä on Carmen. Musiikissa, kuten kaikessa musiikissa, voi olla virheitä, mutta esittäjälleen Carmen on täydellinen. Se on niin looginen, musiikki on kaunista, tarina on dramaturgialtaan loistavasti kirjoitettu. Odotan todella työskentelyä jälleen sen kanssa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .