Suuri saksalaisyhtiö lähti mukaan suomalaissarjaan

Toistaiseksi kallein suomalainen sarjatuotanto Ivalo on jo nyt katsottavissa päärahoittaja Elisa Viihteen suoratoistopalvelussa. Ylellä sarja nähdään aikaisintaan keväällä 2020.

Pääosia esittävät Iina Kuustonen, Pihla Viitala ja Maximilian Brückner. Tarina on kansainvälinen ja suomalaisittain hurja: ensin etsitään sarjamurhaajaa, sitten tappava virus uhkaa levitä maailmalle. Ivalon seudulla liikkuu sekä viranomaisia että salamyhkäisiä tahoja eri puolilta maailmaa.

– Meitä kiinnosti nimenomaan suomalaisuus, sanoo Moritz Polter.

Hän on kansainvälisen sarjatuotannon asiantuntija. Saksalaisfirma Bavarian tuottaja on aiemmin työskennellyt Ranskan ja samalla koko Euroopan suurimpiin elokuva- ja sarjatuottajiin kuuluvalla Studiocanalilla.

– Suurin syy siihen, että päädyimme mukaan, on ohjaaja Hannu Salonen, Polter kertoo.

Suomalainen Salonen opiskeli Saksassa ja jäi sinne työskentelemään. Hänestä tuli arvostettu televisiodekkarien tekijä. Polter oli aiemmin tehnyt Salosen kanssa sarjaa Crossing Lines.

– Hannun ohjaukset ovat olleet Saksassa todella suosittuja. Uskon hänen näkevän, mikä Suomeen sijoittuvassa tarinassa ja Lappi-estetiikassa toimii myös Saksassa.

Myyvä konsepti

Kymmenosaisen Ivalon budjetti 6,5 miljoonaa euroa on melkein yhtä paljon kuin Tuntematon sotilas -elokuvan. Kuvauspäiviä oli yli sata, mikä on neljä kertaa sen verran kuin keskiverrolla suomalaiselokuvalla.

Suomalainen päätuottaja on Yellow Film, Suomen suurin televisio- ja elokuva-alan tuotantoyhtiö. He kehittivät konseptin, johon Bavaria lähti mukaan.

– On murhatutkimus, joka tekee sarjasta kansainvälisesti kiinnostavan. Dekkarit kiinnostavat kaikkialla. Virus puolestaan tekee tarinasta uniikin, Polter kuvailee.

– Naispäähenkilön tarinaan liittyvät perhe ja rakkaus: voi käydä niin, että tapaa jonkun erityisen, mutta ajoitus on väärä. Taustalla on myös Lapin talvinen maisema, joka on voimakas ja eksoottinen.

Tuottaja korostaa, ettei Ivalosta haluttu tehdä monikansallista sarjaa niin, että eri maiden osuuksia sisällössä olisi laskelmoitu.

– Studiocanalilla opin, että kansainvälisissäkin sarjoissa tärkeintä on autenttisuus. Jos yhdistellään osasia eri maista, rahoitus voi olla helpompi koota, mutta itse teoksen toimivuus on toinen asia.

– Palasten pitää toimia yhdessä luontevasti. Jos juttu ei tunnu aidolta, se tuskin vetää puoleensa.

Sisältöbuumi näkyy

Käynnissä on sisältöbuumiksi kutsuttu sarjojen uusi kultakausi. Sen seurauksena suomalaistuotannoillekin on imua maailmalla. Budjettien noustessa laatuun voi satsata enemmän.

Polter sanoo, etteivät sarjat ole keskimäärin ehkä parempia kuin ennen, mutta valinnanvaraa on merkittävästi enemmän. Uudet esitysalustat tekevät pienempien yleisöjen jutuista kaupallisesti kannattavia, kun yleisö sekä rahoitus voidaan kerätä helpommin eri maista.

– Tiivistettynä ero on maksutavoissa. Jos ihmiset pitävät jostain, he voivat maksaa juuri sen tyyppisestä sisällöstä striimauspalveluissa ja -vuokraamoissa. Jos taas tehdään sarjaa todella suurelle yleisölle, se rahoitetaan mainoksilla, kuten ennenkin.

Polter ottaa esimerkiksi kauhu- ja fantasiasarjat, kuten Stranger Thingsin.

– En tykkää kauhusta, mutta niille, jotka pitävät, tarjontaa löytyy, jos he vain haluavat maksaa. Sama koskee myös niitä fiksuimpia komediasarjoja, jotka eivät välttämättä tavoittele suurinta valtavirtayleisöä.

--------------------------------

Korjattu aiempaa uutista 3.1.2019 klo 18.10: Ivalo-sarja esitetään Ylellä aikaisintaan keväällä 2020, ei tänä vuonna, kuten jutussa aikaisemmin kirjoitettiin. Juttu on alun perin julkaistu lauantaina 29.12.2018.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .