Tanssiarvio: Kesä tulee tanssien – Jyväskylän Tanssiopisto juhli väkevästi teini-ikää täpötäydessä teatteritalossa

Jyväskylän Tanssiopisto

Tanssin Päivän näytös

Jyväskylän kaupunginteatterissa 13. 5. 2019

Kylläpä tanssitutti! Viidentoista vuoden ikään ehtinyt Jyväskylän Tanssiopisto juhlisti Tanssin Päivää koko illan näytöksellä, joka taatusti notkisti koko täpötäyden Teatteritalon salin. Samalla tuli todistetuksi, että Jyväskylä on tätä nykyä varsin vetreä tanssikaupunki, jossa kohtaavat niin tyylit, tekijät kuin monen polven tanssijatkin. Kun mukaan vielä oli saatu ystävyyskaupunki Jaroslavlin Sobinov Children Art School sekä Susanna Leinonen Company ja Urban Movements Company vierailuesityksillään, oli tanssinystävän ilta vähintäänkin ryhdikäs ja täyteläinen.

Jyväskylän Tanssiopisto on 1 200 oppilaan tanssikoulu, joka tarjoaa taiteen perusopetusta ja eritoten tanssin iloa kaikenikäisille, naperoista ikinuoriin. Juhlanäytökseen oli valikoitu erikoiskoulutus- ja kisaryhmien hiottuja esityksiä, joista moni oli menestystä jo saavuttanut, eikä syyttä. Katutanssissa jyväskyläläisten taso on jo vuosia ollut aivan huippua, mutta oli ilo nähdä miten myös klassinen baletti on loikannut eteenpäin melkoisen grand jetén. Anna Korotyshevan johdolla laadukas venäläinen balettikoulutus tuottaa nyt Jyväskylään detaljeja myöten tyylinmukaisia esityksiä, joissa ballerinojen tekninen puhtaus kelpaisi malliksi pääkaupunkiinkin.

Erityismaininnan ansaitsevat lisäksi satumaisen kauniit ja näyttävät balettipuvut.

Tanssiopiston omista esityksistä vahvimmin puhuttelivat Liisa Tirkkosen ja Miia Elivuon vaikuttavan visuaalinen koreografia The Unheard – Vaiennetut sekä niin ikään Tirkkosen mielettömällä rock-asenteella nahkasohvan kanssa vedetty jazztykitys Garage Band.

Myös Mira Saarisen ja Eerika Ahosen lähes progeksi äityneessä katutanssikoreografiassa Inside Out pyydystettiin tämän päivän pulssi ihailtavaan high school musicalin henkeen eikä Sanaz Hassanin tuhdisti elokuvallinen Warriors jättänyt keihäänpistoitta sekään.

Illan huipensivat katkelma Susanna Leinonen Companyn kiitetystä nykytanssiteoksesta Nasty sekä ote UMC:n ja Reija Wäreen tulevasta teoksesta Movements – Motions – Mindset. Leinosen tunnistettava liikekieli pureutuu Nastyssä tanssijan rääkättyyn ruumiiseen ja vääntää sen kommentoimaan kilpaa itsen ja toisten kanssa. Rujoina kuin toisiaan raahaavat ja pieksävät syöpäläiset Elina Häyrynen ja Natasha Lommi huohottivat kehoistaan irti maksimaaliset tehot.

Kaupunginteatterin tanssille erityisen hyvin soveltuva lava erinomaisine valoineen sähköistyi kuitenkin äärimmilleen, kun UMC:n loistava nelikko kävi kertomassa jotakin syvää aikamme ”valkokauluspotilaista”. Taitavasti ja tyylillä UMC tuli osoittaneeksi, mitä tanssiteatteri parhaimmillaan on – kuin kuulisi ajatukset.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .