Teatteri-arvio: Nyt Huoneteatteriin katsomaan Päällystakki!

Älykäs teksti sai työryhmän komeaan lentoon: Huoneteatterin lavalla säkenöi.

Huoneteatteri

Päällystakki

Ensi-ilta Huoneteatterissa 10.3.2017

Ensi-illassa ja sen jälkeen olo on kuin mankelin läpi prässätyllä. Näyttämön karuselli pyörii mielessä vinhaa vauhtia, eikä tiedä, missä vaiheessa kyydistä olisi hypättävä pois. Vai onko hyppääminen edes mahdollista?

Miten tähän on tultu?

Vahvan teatteriesityksen peruskivenä on useimmiten vahva käsikirjoitus. Niin nytkin: Huoneteatterin näytelmän perustan on valanut venäläinen kirjailija Nikolai Gogol. Novelli Päällystakki (tai -viitta) tuli julkisuuteen vuonna 1842 ja sai 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla napakan ravistelun Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän aivoriihessä. Älykäs teksti sai työryhmän komeaan lentoon: Huoneteatterin lavalla säkenöi.

Päällystakki on kertomus kunnollisen ja tunnollisen pankkivirkailijan elämästä. Akaki Akakijevitš, vaatimaton mies, elää yksin eikä tuhlaa sanoja puhumiseen. Kun virttynyt päällystakki vaihtuu muotihuoneen merkkiluomukseen, keikahtaa Akakin elämä päälaelleen.

Onko Päällystakki tragedia, komedia vai tragikomedia, satiiri vai moraliteetti? Miten haluatte. Luokittelu ei ole tarkoituksenmukaista, sillä pääosassa on ajattelemaan haastava teatteriesitys.

Näytelmä pakottaa katsojan tutkailemaan omia asenteitaan. Nauraessaan absurdeille tapahtumille voi nauraa itselleen – tai sitten liikuttua. Ennakkoluulot ja ahdasmielisyys, halu sulautua massaan tai heittäytyä talousgurujen ja mainosmiesten retoriikan vietäviksi iskevät tajuntaan kepeyden kautta. Ja samanaikaisesti pohjalla on vakava ja vakavasti otettava huoli näennäisyyksien maailmasta. Mihin uskomme, kun myymme sielumme onttojen myyntipuheiden innoittamina?

Näytelmän rytmi on kiihkeä ja roolivaihdokset ovat nopeita. Tessa Horila, Marjut Matala, Jari Määttä, Katja Pihlaja ja Aapo Salonen tekevät roolinsa sellaisella intohimolla ja intensiteetillä, etten moista muista nähneeni. Päällystakin ohjaustyö on ollut kunnianhimoinen haaste, jonka Jani Ahonen selättää komeasti tekstin eri tasot ymmärtäen.

Syrjäänvetäytyvän Akakin roolissa nähdään Kari Eloranta. Elorannan ilmeikkyys sekä eleiden ja äänenkäytön vivahteikkuus rakentavat kuvaa hauraasta ihmiselämästä. Loppukohtaus on silkkaa zeniä.

Päällystakki on hämmentävän tarkkaa, ajankohtaista ja taitavasti tehtyä teatteria.

Huoneteatteriin, mars!

Käsikirjoitus: Esa Leskinen, Sami Keski-Vähälä. Ohjaus: Jani Ahonen. Lavastus, tarpeisto: Marko Pöllänen, Marjo Riuttanen, Jenna Simpanen. Puvustus, maskeeraus: Anniina Saari. Valosuunnittelu: Hannu-Jussi Hakola. Äänisuunnittelu: Visa Uotila, Nea Vilhuniemi. Rooleissa: Kari Eloranta, Tessa Horila, Marjut Matala, Jari Määttä, Katja Pihlaja, Aapo Salonen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.