Teatteriarvio: Perhe ja koira myllertyvät koskettavassa avioerokuvauksessa, josta ei puutu komiikkaakaan

Huoneteatteri juhlii 60-vuotista olemassaoloaan Mika Terävän kirjoittamalla ja ohjaamalla kantaesityksellä.

Jyväskylän Huoneteatteri

Kirjopesu

Kantaesitys Huoneteatterissa 19.10.2018

Huoneteatterin Kirjopesu -uutuusnäytelmässä kyse on avioliitosta, perheestä ja avioerosta. Elämä on harvoin puhtaanmustaa tai -valkoista, ja tapahtumien pyörteissä värit sekoittuvat.

Käsiohjelman esipuheessa käsikirjoittaja-ohjaaja Mika Terävä sanoo, että Kirjopesu on hänen kolmas työnsä Huoneteatteriin. Edellinen, Home Sweet Home, kertoi perheestä, joka kipuili homeen ryvettämän kotinsa keskellä. Omakohtaisesti elettyä sekin.

Tunteeko Terävä tarvetta kirjoittaa elämäntarinaansa näyttämölle toisten tutkittavaksi? Kyllä ja ei. Minkäänlaisesta esilläolon tarpeesta ei ole kysymys, vaan draamaa työvälineenään käyttävän ihmisen tavasta prosessoida kokemaansa.

Kun yksityisestä tulee yleistä, syntyy esitys, joka sivuaa monen kanssakulkijan elämää. Jos itse ei olisikaan eronnut, läheltä löytyy tämän kipeän prässin läpi kulkeneita. Suru, pettymys, syyllisyys, häpeä ja lopulta toivo ja rakkaus ovat ihmiselämän perusruokaa.

Taas kerran faktan ja fiktion sekoituksesta muodostuu puhutteleva näytelmä.

Terävän valtteja käsikirjoittajana ovat aina olleet konstailemattomuus ja asioiden kuvaaminen ilman krumeluureja. Niin nytkin: teksti ei kaunistele lähtijää eikä kotiin jäävää puolisoa. Eroilla on syynsä, jotka tietävät vain asianosaiset, jos aina hekään.

Dialogi on arkista, ja suuret tunteet tulevat ilmaistuiksi hyvin pienillä keinoilla. Lähtijän (Jani Ahonen) ja kotiin jäävän puolison (Enni Junttila) katseet ja äänenpainot puhuvat monesti enemmän kuin sanat. Kiintoisaa ristivalotusta näytelmään tuo se, että Enni Junttila saa esittääkseen sekä ex-vaimon että uuden rakastetun roolit.

Arkisella puheella on kuitenkin vaaransa, sillä sen keinoin ei ohjaajan onnistu kummoista draaman kaarta rakentaa. Sen sijaan rakennetaan ja rakentuu kuva uudessa elämäntilanteessa ajelehtivista ihmisistä, joita Terävä katsoo ymmärryksen ja hämmennyksen lasien läpi.

Miten tässä näin kävi, vaikka luvattiin olla yhdessä myötä ja vastamäessä? Minne rakkaus katosi, entä mihin luottamus?

Näyttämön paljaus korostaa minimalistista ilmaisua. Tummat taustakankaat, pari puulaatikkoa ja helmitaulut, jotka taipuvat moneksi. Valojen avulla tapahtuvat hienovaraiset siirtymät ja äänimaailma kuvittavat henkilöiden mielenmaisemaa.

Kirjopesu ei ole vain pähkäilemistä ja epätoivoa, sillä tragedialla tapaa olla myös koominen puolensa. Ihmisten ja koiran – lukuisat roolinsa vivahteikkaasti tulkitseva Anumaaria Tulla – neuvottomuus ja neuvokkuus irrottavat yleisöstä makeita nauruja. Vaihdoissa riittää vauhtia, ja puvustaja pääsee irrottelemaan erilaisten henkilö- ja eläinhahmojen parissa.

Kun pienestä tulee suurta ja koskettavaa, ei kyyneliltä vältytä. Ensi-iltayleisön aplodit olivat vahvat.

Käsikirjoitus & ohjaus: Mika Terävä. Lavastus, puvustus & tarpeisto: Marjo Riuttanen. Valosuunnittelu: Jani Pietikäinen. Tekniikan ajo: Essi Heinonen. Rooleissa: Jani Ahonen, Enni Junttila, Anumaaria Tulla.

Uusimmat

Kulttuuri

András Szabó ja Zoltán Kövér konsertoivat pääsiäislauantaina Multialla

Elokuva-arvio: Ranskalainen syrjähyppyelokuva liikkuu boheemissa kirjallisuusmaailmassa

Elokuva-arvio: Yllätyksettömästi vakoojamestarista – brittiuutuus perustuu löyhästi Neuvostoliitolle vakoilleen Melita Norwoodin elämäntarinaan

Näyttelyarvio: Meri Pauniaho luo upeita, meditatiivisia maisemia, joissa asuvat myös pandat

Kirja-arvio: Voodoota, salakuljettajia ja kovia otteita Antti Halmeen uudessa nuortenkirjassa

12 haki kaupunkitanssijaksi Jyväskylään

Tykkäsitkö Järven tarina- ja Metsän tarina -elokuvista? Marko Röhrin uutta luontodokumenttia kuvataan jo Lapissa

Jyväskylään perustettiin uusi kulttuuriosuuskunta – Toitoitoi tuo ensitöikseen kesänäyttämöille Viiru ja Pesonen -lastennäytelmän

Kova kattaus jälleen Musiikin ajassa – uuden musiikin kansainväliset huippunimet Viitasaarella

Kirja-arvio: Elizabeth Stroutin episodiromaani Kaikki on mahdollista ruotii synkkyyksiä, joista edeltävä romaani antoi vihiä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.