Teatteriarvio: Upea drag-musikaali puhuu ylitsepursuavasti rakkaudesta

Helsingin kaupunginteatteri

Kinky Boots

Ensi-ilta suurella näyttämöllä 30.8.

“Ole oma itsesi, sillä muut roolit on jo jaettu.” Tähän Oscar Wilden sitaattiin kiteyttää sanomansa Harvey Fiersteinin käsikirjoittama teos, jonka musiikista vastaa pop-ikoni Cyndi Lauper.

Myös Helsingin kaupunginteatterissa musikaali on saanut taakseen mahtavan tekijätiimin. Lava täyttyy niin monenlaisista musiikillisista ja visuaalisista taidonnäytteistä, että käsityskyky alkaa olla koetuksella. Moniäänisyys kuitenkin sopii tähän erilaisuutta juhlivaan esitykseen kuin reiteen saakka ulottuva seksinpunainen glittersaapas drag queenille.

Teoksen juonellinen kuvio ei päätä huimaa. Charlien (Petrus Kähkönen) kenkätehtailijaisä painostaa poikaansa jäämään pikkukaupunkiin. Charlie haluaa kuitenkin Lontooseen luksus-elämästä kiinnostuneen tyttöystävänsä Nicolan (Raili Raitala) kanssa.

Lontoossa Charlie törmää sattumalta drag queen Lolaan (Lauri Mikkola), joka haaveilee miehen painon kestävistä piikkikoroista. Charlie näkee tilaisuutensa tulleen; hänen sukuyrityksensä alkaa valmistaa kenkiä tietynlaisille miehille. Kun Charlie saa suostuteltua Lolan bisneskumppanikseen, mylly alkaa pyöriä. Voitettavista vaikeuksista ja ennakkoluuloista ei tule pulaa.

Esitys on täysin ylitsepursuava, mutta koska kysymys on rakkaudesta, niin antaa pursuta vaan. Samuel Harjanteen ohjaus tykittää rakkauden ja hyväksymisen sanomaa voimalla, jonka luulisi murtavan vahvimmankin panssarin.

Tykin suusta sinkoaa lavalle varsinainen tähtikavalkadi. Kirkkaimpana loistaa Lauri Mikkola Lolan roolissa. Lola on mykistävän upea leidi, jonka lauluääni ja tanssitaidot eivät ole tästä maailmasta. Lola on myös asenteeltaan niin rautainen, että jokaisella meistä pitäisi olla hänen kaltaisensa mentor.

Petrus Kähkösen taituroima Charlie on sympaattinen, mutta myös kaikkea muuta menestyspaineissa piehtaroidessaan. Kähkösen upea laulu iskee niin ikään ihon alle.

Anna Victoria Eriksson loistaa komediennen kyvyillään Charlieen ihastuvana tehdastyöläisenä. Esityksen suola ja sokeri on Lolan taustajoukko, Enkelit. Anton Engström, Paavo Kääriäinen, Tomi Lappi, Jero Mäkeläinen, Henri Sarajärvi ja Christoffer Strandberg ovat taivaallisella taitavuudellaan ja jumalaisella kauneudellaan enkelin tittelinsä ansainneet.

Kaikesta kimmellyksestä huolimatta Kinky Boots ei ole pelkkää pintaa. Se onnistuu ravistelemaan ajatuksia osoittamalla, kuinka vahingollista on pusertaa ihmistä väkipakolla tietynlaisen muotin läpi.

Latautuneesta tunnelmasta piti ainakin ensi-illassa huolen myös asiaan vihkiytynyt yleisö. Toinen toistaan korkeammissa koroissa saapunut väki eli niin vahvasti esityksen mukana, että tilaisuudesta muodostui suorastaan hurmos­henkinen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .