Teatterikone tulee koteihin

Jyväskylän Kesä -festivaalin ohjelmistossa nähdään ensi kesänä peräti erityislaatuinen ohjelmanumero. Jyväskyläläinen teatteriryhmä Teatterikone esittää ihmisten kodeissa näytelmiä, jotka perustuvat juuri siihen kotiin ja sen asukkaisiin liittyvään tarinaan.

–Lähtöajatuksena on, että jokainen ihminen on kiinnostava, jokaiselle on tapahtunut asioita, joista on muille kerrottavaa, Teatterikoneen johtaja Annu Sankilampi kertoo.

Idean kotinäytelmiin Sankilampi sai viime kesän Helsingin juhlaviikoilta. Siellä Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen toteuttivat neljän yksityiskodeissa esitetyn improvisaationäytelmän sarjan. Teatterikoneen Olemme kotona -esityksissä kyse ei ole improvisaatiosta vaan yleisö näkee kodin asukkaan kertomukseen tai sen osaan perustuvan käsikirjoitetun näytelmän.

Moni ei näytelmiä pääse näkemään. Tavoitteena on löytää neljä kotia ja tarinaa, ja jokaista neljästä näytelmästä esitetään vain kaksi kertaa. Teatterikone pyrkii löytämään koteja, joihin mahtuu viitisentoista katsojaa.

–Eli ihan 20 neliön yksiö ei tule kyseeseen, paitsi jos sinne saa työnnettyä 15 ihmistä ja esiintyjät, Sankilampi sanoo.

Näyttelijöinä Olemme kotona -näytelmissä esiintyvät Kirsi Sulonen ja Aaro Vuotila. Annu Sankilampi ohjaa.

–Kodin oma tunnelma on erityisasemassa, ja sille halutaan jättää tilaa. Yleisö tulee vieraaksi pieneksi hetkeksi, ja sinä aikana koko koti on lavastusta, Sankilampi sanoo.

Kaikki varastettua

Teatterikone on tunnettu näytelmiensä yhteiskunnallisuudesta ja tavastaan kerätä niitä varten materiaalia yleisöltä. Niin tehtiin muun muassa alkoholismia käsitelleessä Happohotellissa ja vanhemmuuden b-puolia peilanneessa Paska äiti -näytelmässä. Tarinoita on kerätty myös muun muassa kouluissa esitettyjä forum-teatterinäytöksiä varten, ja Max ja Moritz -lastennäytelmää varten Teatterikone järjesti sanoituskilpailun.

Teettekö te mitään itse?

–Ei! Kaikki on muilta varastettua ja kopioitua, Sankilampi nauraa.

–Vakavasti puhuen, tarinat ovat vasta käsikirjoituksen ja esityksen lähtökohta.

Teatterikoneella on hyviä kokemuksia tarinankeruumetodistaan.

–Se lisää näytelmien tapahtumien tunnistettavuutta ja avartaa perspektiiviä. Kun käsitellään ympäröivän yhteiskunnan ilmiöitä, tarvitaan pohjaksi moniäänisyyttä, jotta teos ei perustuisi vain omaan näkemykseen.

Sankilammen mukaan tosielämän tarinoihin perustuva käsikirjoitus on näyttelijällekin antoisa.

–Näyttelijäntyöhön tulee erityistä herkkyyttä, kun tietää, että esityksen taustalla ovat tapahtumat, jotka ovat ihan oikeasti jonkun kokemia.

Tilattomuus pohdituttaa

Olemme kotona -näytelmien lisäksi Teatterikone tuottaa tänä vuonna ainakin kaksi ensi-iltaa. Ensimmäinen on keväällä Peukkula-seikkailukeskuksessa toteutettava lastennäytelmä, syksyllä nähdään aikuisyleisölle suunnattu teos.

Molemmat ovat kantaesityksiä. Jälkimmäisen esityspaikka on vielä avoin.

–Tilattomuus aiheuttaa meille jatkuvaa pohdintaa. Se on ehkä hyväkin, silloin joutuu etsimään uudenlaisia ratkaisuja, Sankilampi pohtii.

 

Teatterikone toivoo tarinoita ystävänpäivään (14. helmikuuta mennessä).Yhteydenotot: annu@teatterikone.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.