2007 on paras pelivuosi koskaan

Kun videopelien historian ensimmäiset 50 vuotta kootaan samoihin kansiin (tai muunlaiseen informaatiopakettiin) joskus 2020-luvun puolivälissä, vuosi 2007 saa erityisen pitkän luvun. Syitä on kolme. Niistä ensimmäinen on erityisen hyvät pelit.

Vaikka käytössäni ovat kaikki pelilaitteet, olen onnistunut testaamaan niillä jotakuinkin jokaista erityisen kehuttua peliä itseäni kiinnostavista tyylilajeista. Esimerkiksi autopelit eivät oikein kolahda. Viimeiseen pariin kuukauteen se ei ole enää onnistunut eikä loppuvuonna ole moisesta mitään toivoakaan. Yli 90 pisteen pelejä ilmestyy jatkuvasti ja niiden hyvyydestä ollaan liikuttavan samanmielisiä.

Toinen ja vieläkin suurempi muutos on satunnaispelaajien määrän nopea kasvu. Minäkin olen jatkuvasti hokenut, miten suuri bisnes pelit ovat ja miten paljon pelaamista harrastetaan. Totta, mutta vasta tämä vuonna pelintekijätkin ovat alkaneet huomioida myös ihmiset, jotka pelaavat vain silloin tällöin.

Satunnaispelaaja ei halua omistaa elämäänsä hankalan pelin läpäisemiselle. Hän haluaa, että peliin voi tarttua milloin tahansa vaikka vain vartiksi. Hän haluaa yksinkertaiset kontrollit. Hauskuus on tärkeämpää kuin hieno grafiikka.

Kun satunnaispelaajat kohtaavat, he suosivat muita ohjainmalleja kuin perinteistä padia. Mikrofoni, musiikki-instrumentit, tanssimatto ja muut vaihtoehtoiset ohjaimet menestyvät hyvin, koska niitä on helppo käyttää ja koska niillä voi pelata kimpassa.

Kolmas muutos on uusi pelaajasukupolvi, johon me naavaparrat yhä totuttelemme. Puhutaan kosketussukupolvesta. Yhtä hyvin voitaisiin puhua liikeohjainsukupolvesta. Kiitos Nintendon DS ja Wii-konsoleiden, tämä ryhmä pelaa koskettamalla kuvaruutua ja liikuttamalla ohjainta ilmassa. Me napinpainajat ja tatinvääntäjät edustamme vanhaa koulukuntaa. Meille jo tärisevä ohjain on kumma juttu. Peli tärisee meille vanhoille kävyille, uusi sukupolvi tärisee pelille.

Vuosi 2007, varsinkin loppuvuosi, teki lopultakin pelaamisesta valtavirtaa. Liian kauan ala on kosiskellut teknologiamyönteisiä nuoria miehiä, vaikka suurin osa ihmiskunnasta kuuluu muihin ryhmiin. Konsoleista teknisesti vaatimattomin, Wii, näyttää tietä. Sony ja Microsoft peesaavat sitä, koska niiden on pakko. Hörhöpelit eivät mihinkään katoa, mutta jatkossa pelialan kovin sana on satunnaispelaaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.