Akropolis tippui pois klassikoista

Kreikan Akropolis-ralli järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1953. Sen jälkeen ralli on ajettu 54 kertaa. Kilpailu on Jyväskylän MM-rallin tavoin ollut mukana alusta alkaen rallin MM-sarjassa. Mutta ensi vuonna MM-rallia ei järjestetä Kreikassa.

Kansainvälinen autoliitto FIA loi täksi kaudeksi rallikalenterin, jossa kilpailut ajetaan vuorovuosin. Siksi tänä vuonna ei järjestetty tai järjestetä MM-rallia Monte Carlossa, Ruotsissa, Meksikossa, Jordaniassa, Turkissa, Saksassa, Uudessa-Seelannissa, Korsikalla ja Japanissa. Rotaation mukaan ensi vuonna huilivuorossa olisivat olleet mm. Kreikka, Britannia ja Jyväskylä.

Rotaatiota ei kuitenkaan jatketa ensi vuonna, koska Venäjä ja Indonesia eivät pysty, eikä Monte Carlo halua järjestää MM-rallia. Siksi FIA:n rallikomissio on laatinut ensi kaudeksi 13 osakilpailun kalenterin, joka muodostuu ns. klassikkoralleista ja kiertävistä kilpailuista. Klassikkoralleina Jyväskylä ja Britannia saivat paikan kalenterista, mutta Kreikka ei. Myöskään Italiassa ei ajeta MM-rallia ensi vuonna.

Välimeren ympäristössä järjestetään monta samantyyppistä kilpailua, joten tarjonnasta on varaa karsiakin. Kypros, Turkki ja Sardinia joutavat mennä, mutta Akropolis olisi pitänyt säästää. Vaikka Akropolis ei ole enää maineensa veroinen kestävyyskisa, ovat Kreikassa järjestelyt, maisemat, kulttuuri ja ruoka kohdillaan.

FIA:n maailmanneuvosto vahvistaa ensi vuoden rallikalenterin 24. kesäkuuta. Ehdotetussa kalenterissa ovat mukana Ruotsi, Meksiko, Portugali, Jordania, Turkki, Uusi-Seelanti, Bulgaria, Jyväskylä, Saksa, Japani, Korsika, Katalonia ja Britannia. Jos kalenteri menee läpi, ovat Jyväskylä ja Britannia ainoat kilpailut, jotka ovat pysyneet täyden MM-arvon kalenterissa joka vuosi vuodesta 1996.

Akropolis-rallin keskuspaikka muuttui Ateenasta täksi ja kahdeksi seuraavaksi vuodeksi Korinttin kanavan kupeeseen Loutrakiin. Loutrakin kasino teki keskuspaikasta huonot kaupat, jos kilpailua ei ajeta ensi vuonna.

MM-rallien isäntäkaupungit maksavat isännyydestä paljon rahaa. Jyväskylä maksaa MM-rallista AKK Sport Oy:lle 250 000 euroa vuodessa. Walesin maakunnan markkinointisiipi Welsh Assembly Government on maksanut Britannian rallin järjestelyoikeudesta 2,2 miljoonaa puntaa vuodessa. Kun puulaaki pisti rahahanat kiinni, riensi apuun Britannian AKK eli MSA, joka otti hoidettavakseen 2,2 miljoonan punnan piikin, että kilpailu voidaan järjestää lokakuussa.

Kun tehdasautot olivat kymmenen vuotta sitten ajaneet Kreikan MM-rallin erikoiskokeilla kolme päivää, olivat ne valmiita paalattavaksi. Erikoiskokeet olivat tuolloin niin kivisiä ja raastavia, että autojen korit olivat täysin rikki. Mutta ajat ovat muuttuneet ja tiet Kreikassa parantuneet. Tämän vuoden reitissä on ainoastaan kaksi erikoiskoetta, joilla rengas voi kulua hieman normaalia enemmän. Auton tai renkaan hajoamiseen enää harva keskeyttää Kreikassa.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies