Asenne­muutoksella arkirutiinit uusiksi

Miten luet tätä tekstiä? Istutko ryhdikkäästi aamupalapöydässä vai vähän vähemmän ryhdikkäästi? Voisit esimerkiksi nousta hetkeksi seisomaan ja lukea tämän jutun seisaaltaan loppuun. Kenties jo nyt olet huomannut, että niska tai hartiat ovat jumissa. Mieti seuraavaksi, kuinka jumissa ne ovat kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä, jos et tee asialle mitään?

Opiskelen itse Jyväskylän ammattikorkeakoulussa kolmatta vuotta ja joudun opiskellessani istumaan todella paljon, koska päivät ovat pitkiä ja tehtävää on paljon. Olen todella kiinnostunut alastani, automaatiotekniikasta, ja haluan todellakin kehittyä alani huippuosaajaksi.

Koen myös, että saan koulussani erittäin hyvää opetusta. Mutta olen todella huolissani siitä miten vähän meidän koulussamme kiinnitetään huomiota työergonomiaan tai arkiliikkumiseen. Mielestäni meidän korkeakouluissa opiskelevien pitäisi olla myös tässä asiassa paras mahdollinen tieto ja oikein opitut työskentelytavat. Mutta näin ei valitettavasti ole, korkeakoulut ovat jääneet tässä kehityksessä pahasti jälkeen.

Suuri osa meistä opiskelijoista on nuoria ja terveitä. Liikunnan puute tai väärät työskentelytavat eivät näy vielä pitkään aikaan meissä, mutta kyllä ne vielä joskus näkyvät. Lisäksi korkeakouluihin on viime aikoina kohdistunut todella kovat säästöpaineet. Jostain asioita on jouduttu tinkimään, ja valitettavasti näyttää siltä että opiskelijoiden hyvinvointia ei ole mahdollista kehittää resurssien puuttuessa.

Työpaikoilla on herätty viime aikoina tähän asiaan. Monelle työpaikalle on hankittu sähköpöytiä ja satulatuoleja sekä kiinnitetty muutenkin huomiota työntekijöiden työskentelyolosuhteisiin. Nämä, usein aika kalliitkin hankinnat eivät valitettavasti vielä riitä korjaamaan tilannetta. Jotain pitää tapahtua myös meidän asenteissa.

Kukaan tuskin kiistää istumisen aiheuttamia haittoja, niistä on viime aikoina puhuttu paljon. Kansallisissa suosituksissa istumisen vähentämiseen mainitaan, että varsinkin pitkät yhtäjaksoiset istumisjaksot aiheuttavat merkittäviä terveyshaittoja ja yli 7 tuntia päivässä istuvilla jokainen lisätunti istumista kohottaa kuoleman riskiä 5 prosenttia.

Omien arkirutiinien muuttaminen ei vaadi kallista sähköpöytää tai uutta työtuolia. Eikä sinun tarvitse koko päivää seisoa, riittää kun nouset silloin tällöin ylös, pyörittelet hartioita ja vähän verryttelet paikkoja. Sitten voit taas jatkaa työskentelyä vähän virkeämpänä.

Minua harmittaa, kuinka opettajat tai luennoitsijat eivät ole tätä mahdollisuutta hyödyntäneet. Tunnilla taukojumpan pitäminen olisi hyvä keino aktivoida luokka keskittymään opetukseen. Opiskelija-aktiivit ovat tarttuneet aiheeseen sekä ammattikorkeakoululla ja yliopistolla, he ovat vetäneet taukojumppia ja näyttäneet opiskelijoille miten jokainen voi muuttaa toimintatapojaan ilman kalliita investointeja.

Haluan vedota tässä kaupungin ja koulujen päättäjiin että panostaa meidän opiskelijoiden hyvinvointiin. Jos tähän ei puututa, niin seurauksen ovat kalliit. En odota ihmeitä, mutta toivon että opiskelijoiden hyvinvointi otetaan huomioon seuraavissa tilojen kunnostuksissa ja opetuksen kehittämisessä.

Opettakaa siis minulle myös oikea rutiinit työntekoon, että jaksan työskennellä aina vain nousevaan eläkeikään asti.

Kirjoittaja on Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijakunta JAMKOn liikuntavastaava ja kolmannen vuoden automaatiotekniikan opiskelija.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.