Asiakaskokemus syrjäytti pöhinän

Ennen asiakas oli aina oikeassa, mutta nyt hän voi olla väärässäkin. Nykyään mikään itseään kunnioittava yritys tai konsultti ei puhu pelkästä asiakkaasta vaan asiakaskokemuksesta.

Asiakaskokemuksesta on tullut muotisana, jota käytetään jonkinlaisena mantrana tilanteessa kuin tilanteessa. Olen nähnyt tiedotteen, jossa yritys kertoi samaan aikaan asiakaspalvelunsa supistamisesta ja asiakaskokemuksen parantamisesta. Yritys siis arvioi, että heidän kanssaan on mukavampi asioida, kun asiointi on tehty hankalammaksi kuin aiemmin.

Asiakaskokemuksen korostaminen antaa kuvan siitä, että asiakas olisi kuningas, jonka eteen tehdään kaikki voitava. Ja jotta häneltä saataisiin mahdollisimman paljon rahaa. Osa yrityksistä ja jopa julkisista toimijoista pitääkin asiakasta kunkkuna, mutta usein kyseessä on pelkkä sanahelinä.

Ennen asiakaskokemuksen ylivaltaa talouskielessä moneen asiaan liittyi hyvää pöhinää, ja liittyy kai vieläkin. Hyvä pöhinä tarkoittaa melko usein oikeasti sitä, ettei mitään konkreettista kerrottavaa vielä ole, vaan ainoastaan tuntuma paremmasta. Vaikka jokin asia kiinnostaisi ja puhuttaisi, hyvä pöhinä voi tarkoittaa savolaista projektia. Se on tunnetusti aloittamista vaille valmis.

Jokin aika sitten liki jokaisen fiksun keskustelijan oli myös lähes pakko sanoa juurikin näin, vaikkei tarkoittanut edes olla samaa mieltä. Kannattaa miettiä, mitä ilmaisu tarkoittaa: juurikin näin on toisella tavalla sanottuna myös juuri näin.

Sitten toisiin aiheisiin. Perussuomalaisten historia linkittyy näköjään Keski-Suomeen entistäkin tiiviimmin.

Puolueen syntysanat lausuttiin Saarijärven Kalmarissa, puolueen hajoaminen sai sinetin Jyväskylän Paviljongissa viikko sitten ja perussuomalaisista irronneen Uusi vaihtoehto -ryhmän perustamisesta syntyi samana viikonloppuna lopullinen päätös ravintola Mustassa Kynnyksessä Jyväskylän entisellä rautatieasemalla.

Ei muuta kuin uusi houkutteleva matkailutuote käyttöön: koe Keski-Suomen persupaikat. Matkailuidea kannattaa hyödyntää nopeasti, sillä huhtikuun 2019 eduskuntavaalien jälkeen voi olla myöhäistä.

Humisevalta harjulta piipahdettiin tässä yhtenä päivänä Jyväskylän Kävelykadulla. Noin 150 metrin matkalla harjulaiselle kaupattiin sähkösopimusta ja matkapuhelinliittymää sekä mahdollisuutta tukea kahta järjestöä.

Kauppaaminen on sen verran tiivistä, että se vie intoa käydä Jyväskylän keskustassa. Tosin myönteisesti ajateltuna kauppaajat ja feissarit tarjoavat kohteelleen mahdollisuuden kehittyä sekä liikunnallisesti että keskustelijana.

Kauppaajien ansiosta pystyn kiihdyttämään kävelyvauhtia hetkeksi melkein maajoukkuekävelijän tasolle. Lisäksi myyntipuheiden torjuminen opettaa väittelemään paremmin.

Seuraavalla kerralla kun minulle kaupataan sähköliittymää, alan kysellä, tuleekohan Keskisuomalainen kauppaajalle kestotilauksena. Sain myös tutuilta pari hyvää vinkkiä keskusteluun.

– Totta kai teen sopimuksen, mutta jutellaan ensin virkaholhoojani kanssa.

– Tuen vain niitä järjestöjä, jotka eivät käytä varainhankinnassa feissareita.

Halpakauppaketju Tokmanni antoi tulosvaroituksen torstaina, minkä vuoksi yhtiön osakekurssi laski roimasti perjantaina. Avajaisten ämpärikärkkyilijöillä ei liene kuitenkaan syytä huoleen. Ämpäreistä tunnettu kauppa ei hevillä luovu ämpäreistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.