Asiat ovat niin, jos siltä näyttää

Niin kuin oikein on, käydyissä vaaleissa puhuttiin myös monista paikallisista asioista. Ministeri Anne Holmlundin päätös Keski-Suomen ja muun muassa Pirkanmaan hätäkeskustoimintojen siirtäminen Vaasaan oli yksi kuuma paikallinen kysymys niin Jyväskylässä kuin Tampereellakin.

Olin ja olen maakunnan väen kanssa ratkaisusta samaa mieltä. Se tuskin parantaa alan palveluja maakunnassa ja se vie Jyväskylästä muutaman lähivuoden kuluessa noin 30 työpaikkaa.

Hätäkeskuspäätös synnytti maakunnassa keskustelun ja käsityksen, että Keski-Suomi on ollut alueellistamisessa menettäjä eikä saaja. Ketään ei edes kiinnostanut, olisivatko alueellistamistoimet kenties tuoneet jotain maakuntaan. Eikä kukaan kirjoitellut tänne siirretyistä työpaikoista.

Edes vaalien jälkeen on nyt paikallaan todeta, että Keski-Suomeen, käytännössä Jyväskylään, on alueellistettu viimeisen kahdeksan vuoden aikana valtiovarainministeriön minulle 9.6.2011 antaman tiedon mukaan 222 valtion työpaikkaa. Osasta päätökset on tehty jo 2000-luvun alussa. Lisäksi Kela on tehnyt päätöksen 50 työpaikan siirtämisestä.

Yhteensä siirtosaldo siis on 272 työpaikkaa. Luvussa on mukana lähinnä puolustushallinnon, maanmittaus-, riista- ja kalataloushallinnon, ympäristöhallinnon sekä sosiaali- terveys- työ- ja elinkeinohallinnon tehtäviä. Totuus alueellistamisratkaisuista on siis tykkänään toinen kuin siitä vaalien alla piirtynyt kuva. Mutta asiat ovat niin, jos siltä näyttää.

Tämän sanottuani muistutan, että valtion tuottavuusohjelma on toki vähentänyt muutoin valtion paikallishallinnon palveluita niin Keski-Suomessa kuin muuallakin maassa.

TOINEN vaalien alle kypsytetty keskustelu liittyi E-10 polttoaineeseen. Keskisuomalainen oli monien muiden lehtien tapaan tulvillaan kirjoituksia siitä, kuinka autot särkyvät ja kulutus on suurta, jos sujautat tankkiin E-10 bensaa.

Jo viime vuonnahan Suomessa jaellussa polttoaineessa piti päästöttömän uusituvan osuus olla vähintään 4 prosenttia. Tälle vuodelle alan teollisuuden, maailman autonvalmistajien ja tiedemiesten yhteisesti "lansseeraama" E-10 tuli markkinoille. Siinä uusiutuvan osuus on 4 prosentin sijasta 6 prosenttia. Ja nytkös se haloo nousi.

Muutamia päiviä sitten Suomen arvostetuin alan tutkijayhteisö, VTT, julkisti perusteellisiin tutkimuksiin pohjautuvan raporttinsa asiasta. Sen viesti oli vielä vahvempi kuin VTT:n ja alan toimijoiden vaalien alla kertoma. E-10:lla ajelee lähes täsmälleen yhtä pitkälle kuin 98-laadulla. Eikä polttoaine vaurioita moottoreita, joihin E-10:n ilmoitetaan soveltuvan.

Totuus E-10:sta taitaa sekin olla toinen kuin miltä se vielä pari kuukautta sitten julkisuudessa näytti. Mutta asiat siis olivat siis tässäkin kysymyksessä niin, jos ne siltä näyttivät!

Siitäkin kannattaa tässä nyt muistuttaa, että Suomen ja Euroopan sitoumukset liikennepäästöjen vähentämiseksi merkitsevät sitä, että jo parin vuosikymmenen kuluttua 6 prosentin sijasta valtaosa liikenteen polttoaineesta pitää olla päästötöntä, käytännössä uusiutuvaa.

MITÄ opin kertomastani? Ehkä jatkossa pitää tehdä entistä enemmän sen hyväksi, että asiat myös näyttävät siltä mitä ne ovat!

Kirjoittaja on elinkeinoministeri ja keskustan kansanedustaja Keski-Suomesta.