Auto on ollut edistysvoima

Autot mullistivat toisen maailmansodan jälkeen läntisiä maita. Henkilöautot vapauttivat ihmiset liikkumaan.

Autoistuimisesta tuli yhteiskuntien rakentamista ohjaava voima. Kylät ja kaupungit kasvoivat aivan uudenlaisiksi yhteisöiksi.

Lähikaupat alkoivat korvautua suurilla ostoskeskuksilla ja hypermarketeilla. Suuria kauppakeskittymiä syntyi kaupunkien ulkopuolelle, pääteiden varteen.

Auto on yksi eniten länsimaiden ihmisten elämää mullistaneista keksinnöistä. Samaan luokkaan voi nostaa puhelimen, radion, television ja kännykän.

Ihmisten ja tiedon liikkumisen nopeutuminen ovat olleet eniten yhteiskuntiin vaikuttaneita muutosvoimia sadan viime vuoden aikana.

Suomeen ensimmäinen auto tuli toukokuussa 1900. Aluksi auto oli kallis harvinaisuus. 1910-luvun puolivälissä maassamme oli noin tuhat yksityisautoa. 1929 henkilöautojen määrä nousi jo

40 000 yksilöön.

Kansankulkuneuvo autosta tuli Suomessa vasta 1970-luvulla. Amerikassa autoilu oli vallannut maan jo edellisinä vuosikymmeninä. Meillä Volkswagen kuplat, Datsun 100A:t ja monet muut suhteellisen edulliset mallit autoistivat kyliä ja kaupunkeja.

MAAILMAN AUTOTEOLLISUUS elää nyt murrosta. Ilmastokysymykset ja talouskriisi puristavat. Tutkijat puhuvat, että autoteollisuus on menettämässä roolinsa yhteiskuntien dynaamisena voimana. Auto ei enää vie ihmisten unelmia paikasta toiseen.

Autojen myynti on Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Japanissa pudonnut kymmeniä prosentteja viime kuukausina.

Amerikan kolme suurta - General Motors, Ford ja Chrysler - kamppailevat elossapysymisestä. Myös viime vuosien menestyksekkäin autojätti eli Toyota on antanut tulosvaroituksia toisensa perään.

Autoteollisuus ei kuitenkaan kuihdu. Osa tehtaista ja merkeistä kaatuu mutta edistyksellisiä tuotteita myyvät merkit kasvavat. Mutta on toinenkin kehityslinja.

INTIASSA ALKAA heinäkuussa halpa-auto Nanon myynti. Tatan valmistama auto maksaa vain 1 700 euroa. Se on pieni ja yksikertainen. Autossa ei ole modernia puhdistusteknologiaa.

Nano voi räjäyttää autoistumisen uusiin ulottuvuuksiin Intiassa. Myös Kiinassa halpa-autot leviävät. Tämä kehitys vapauttaa satoja miljoonia ihmisiä liikkumaan. Sen kääntöpuolena on ympäristön saastuminen.

VIHREÄ AUTOILU on tulossa hyvinvointimaissa. Autoteollisuus kehittää vähän polttoainetta kuluttavia automalleja. Suomessa autovero on edistyksellistä. Se suosii näitä pienipäästöisiä autoja.

Pian autojen kyljessä on energialuokkatunnus samoin kuin jääkaapeissa on jo ollut kodinkoneliikkeissä.

Verotus ja energiamerkit ohjaavat siihen, että pienikulutuksisten autojen myynti kasvaa.

Tämä on terve kehityslinja. Autot tulevat olemaan yhteiskuntien ydintä seuraavinakin vuosikymmeninä, joten tarvitsemme ympäristöystävällisiä liikkumisvälineitä.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen päätoimittaja.