Auto soittaa hätänumeroon

Lehdissä uutisoidaan toisinaan liikenneonnettomuuksista toteamalla, että ”auto suistui tieltä”. Tosiasiassa auto ei suistu tieltä itsekseen vaan kuljettajalla on tapahtumassa vahvasti osuutensa.

Jatkossa kolarin sattuessa auto pystyy kuitenkin tekemään jotain aivan itse. Uusiin autoihin asennetaan laite, joka vakavissa liikenneonnettomuuksissa tekee automaattisesti hätäilmoituksen suoraan hälytyskeskukseen.

Näin päätettiin Euroopan parlamentin täysistunnossa huhtikuussa Strasbourgissa. Kyse on ns. eCall-järjestelmästä, joka on oltava kaikissa uusissa henkilöautoissa ja kevyissä pakettiautoissa keväästä 2018 lähtien.

Järjestelmä toimii siten, että törmäyksen tapahtuessa eCall välittää tiedot onnettomuudesta ja onnettomuuspaikasta 112-hätänumeroon.

Automaattisen hälytyksen uskotaan nopeuttavan pelastustoimien käynnistämistä. On arvioitu, että eCall vähentäisi liikenneonnettomuuksissa menehtyneiden määrää kymmenellä prosentilla. Viime vuonna EU:n alueella kuoli liikenneonnettomuuksissa kaikkiaan 27 500 ihmistä.

Nopea avun saaminen on hyvä asia, mutta järjestelmä herättää myös epäilyjä.

Automaattiseen hälytyksen tekemiseen tarvitaan tietenkin toimiva puhelimen tukiverkko.

Sitä ei kuitenkaan ole kaikkialla – tämänhän me suomalaiset hyvin tiedämme.

Puhelinten katveongelma ei ole tuntematon myöskään muualla Euroopassa. Osa parlamentin jäsenistä epäilikin täysistuntokeskustelussa, että eCall saattaa luoda autoilijoille petollisen turvallisuuden tunteen heidän uskoessaan liikaa hälytyksen toimivuuteen – ja puhelimen kentän kattavuuteen. Ehkä joku hurjapäinen autoilija voi myös ottaa turhia riskejä luottaessaan automaattisen hälytyksen hoitavan apua paikalle mikäli onnettomuus tapahtuisi.

Myös eCallin paikannusjärjestelmä herättää kysymyksiä. Ovatko autojen paikannusjärjestelmät ajan tasalla ja toimivatko ne yhteen maan oman hälytysjärjestelmän kanssa? Muuten apua ei todellakaan saada oikeaan paikkaan.

Oikean paikan löytyminen tuntuu Suomessa nytkin joskus olevan vaikeaa, vaikka soittaisi hätäkeskukseen aivan tavallisen puhelinsoiton. Hätäkeskusten uudistaminen ja keskittäminen kun on vienyt mukanaan tärkeää paikkakuntatietoutta.

On myös mahdollista, että autojen hälytysjärjestelmät tekevät hälytyksen ensin ulkomaille, josta sitten otetaan yhteyttä Suomeen. Tällöin omat haasteensa syntyvät kieliongelmista.

Osa parlamentin jäsenistä oli huolissaan myös siitä, että paikannustietoja voidaan käyttää muuhun kuin onnettomuuspaikan ilmoittamiseen.

– Kaikki autot voidaan pian jäljittää. Se sotii yksityisyyttä vastaan, kiteytti ongelman Britannian Daniel Dalton ECR-ryhmästä.

Parlamentti on kuitenkin yrittänyt vahvistaa järjestelmän tietosuojaa määrittelemällä, että eCall voi lähettää hätäkeskukseen ainoastaan ”tarvittavat vähimmäistiedot”. Sellaisia ovat tiedot ajoneuvotyypistä, käytetystä polttoaineesta, onnettomuuden ajankohdasta ja paikasta sekä matkustajien lukumäärästä.

Uudella teknologialla ei estetä onnettomuuksia, mutta on hyvä, jos avun saanti oikeasti nopeutuu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.