Bensaverot ylös Uudellamaalla

Kemijärveläinen vasemmistoliiton kansanedustaja Markus Mustajärvi ja inarilainen keskustan Janne Seurujärvi vaativat alkuviikolla bensalle alueellisia verohelpotuksia. Heistä asia pitäisi nostaa tulevan hallituksen ohjelmaan.

Keski- ja Pohjois-Suomessa julkinen liikenne on hataraa ja etäisyydet pitkiä. Kun enää ei ole alueellisia kuljetustukia, polttoaine on kalleimmillaan pitkien etäisyyksien maakunnissa.

Helsingin seudulla on tiivis julkinen liikenne. Raitiovainut, paikallisjunat ja metrot tahkoavat bussien lisäksi Uudenmaan ytimessä ihmisiä paikasta toiseen. Yhteiskunta syytää näihin pääkaupunkiseudun yhteyksiin paljon rahaa.

Ruuhkat ja päästöt ovat Helsingin seudulla jo aito ongelma. Henkilöautoilu ruuhkajonoissa tuottaa kilometriä kohden paljon suuremmat päästöt kuin rauhallisilla maanteillä muualla Suomessa. Pääkaupunkiseudun yksityisautoilua jouduttaneenkin suitsimaan lähimmän kymmenen vuoden kuluessa. Edessä ovat tietullit, liikennerajoitukset tai jotkin muut "ohjauskeinot".

Pohjoisen miehet ovat oikealla asialla. He vain katsovat asiaa väärin päin. Juuri minkään verojen alentaminen ei taida olla tulevan hallituksen ohjelmassa. Valtion velkaantuminen pitää laittaa kuriin, joten rahaa yritetään kerätä veroilla lisää.

Nyt on syytä nostaa Uudellamaalla myytävän bensan ja dieselin veroja. Näin vähennetään hiljalleen autoilua pääkaupunkiseudulla ja ohjataan ihmisiä julkisiin liikennevälineisiin. Toisaalta muualla Suomessa nykyinen verotaso tasoittaa sitä yhteiskunnallista epäreiluutta, että valtio ei täällä ole usein rakentamassa raitioteitä, lähijunia eikä metroja.

Nyt reippaasti Uusimaa maksamaan turhasta saastuttamisestaan! Bensavero siellä ylös.

VALTION VIRKAMIEHET ovat periaatteessa kaikkien suomalaisten palveluksessa. Suurin osa valtion ylimmästä hallinnosta elää Helsingissä ja maailmankuva on joskus sen mukainen.

Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies perusteli kiivaasti Ilta-Sanomissa, että polttoaineveroja ei voi valtion sisällä eriyttää. Hän vetosi EU:hun, pääkaupunkiseudun pitkiin ajosuoritteisiin (= jonossa matka kestää) ja ties mihin.

Virkamies osaa aina vetää kotiin päin. Kun valta on Helsingin herroilla, edutkin kasaantuvat sinne.

Valtionhallinnon töiden levittäminen eri puolille valtakuntaa on siis todella tärkeää. Nykyisen hallituksen näytöt eivät tässä asiassa ole mairittelevia. Entisen aluepoliittisen puolueen eli keskustan puheet ovat asiassa suuria mutta teot kovin pieniä.

JOUKO AHONEN on edelleen sivussa Paperiliiton johdosta. Liitto ei voi häntä potkaista pois kuin järjestämällä ennenaikaisen liittokokouksen. Ja se maksaa. Niinpä Ahonen taitaa jatkaa palkkalistoilla nyt sovitun huhtikuun jälkeenkin.

Paperiliitolla on jääkiekkoseurojen ongelma. Nehän tapaavat maksaa palkkaa ainakin yhdelle jos ei kahdellekin potkitulle valmentajalle. Yhdestä tv-lausunnosta potkiminen ja tyly kohtelu ei ole ay-liikkeelle kunniaksi.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen päätoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.