Diilin pelottava voima

Mikä on maailman vaikutusvaltaisin tv-ohjelma?

Ainakin 2000-luvun perusteella Diili (The Apprentice) on vahvoilla. Suomessa Hjallis Harkimo (kok.) pääsi kolmen Diili-kauden jälkeen äänivyöryllä eduskuntaan. Sarjan brittiversio on nostanut muun muassa maahanmuuttokriitikko Katie Hopkinsin, konservatiivipoliitikko Karren Bradyn sekä Työväenpuolueesta eronneen Alan Sugarin asemaa.

Ja sitten on tietysti Donald Trump. Mies, joka oli ennen Diiliä brittilehti Guardiania lainaten ”epäonnistunut lautapelikauppias”. Trumpin yritykset olivat tehneet konkursseja ja aika vaikutti ajaneen ohi vanhan liiton liikemiehestä. Trumpin oman brändin arvo oli kaukana reilusta kolmesta miljardista dollarista, jollaiseksi hän sen nykyään arvioi.

Vuonna 2004 alkanut Diili muutti paljon. Trump pääsi näyttelemään liike-elämän mestaria kymmenille miljoonille amerikkalaisille. Hän osoitti olevansa sanavalmis ja suorapuheinen mies, joka uskaltaa käyttää valtaa. Trump oli töksäyttelevä, äkkipikainen ja kampasi hiuksensa hassusti, mutta samalla hän rakensi taitavasti brändiä itsestään ja menestystarinastaan.

Talouslehti Forbes kertoi, että Trump on tienannut satoja miljoonia dollareita Diiliin sisältyvän tuotesijoittelun avulla. Kaikkein tärkein tuote taisi kuitenkin olla Trumpin oma naama.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.