Ei epäilystäkään, Kimi Räikkönen on kilpa-ajaja joka solullaan

Ei pääse formula ykkösten maailmanmestari nahoistaan. Viimeistään perjantai Rovaniemen Tunturirallissa todisti, että Kimi Räikkönen on kilpa-ajaja kaasujalan kärjestä sponsorin väreihin maalattuun kypärään saakka.

Kuhinaa Citroenin junioritiimin varikkopilttuun ympärillä oli mukava seurata.

Viime vuoden MM-sarjan kolmosen Dani Sordon liepeillä oli rauhallista, mutta suomalainen jäämies järjesti hyytävään säähän lämmintä puuhaa. Suomalaisen ulosajossa eivät kärsineet kolhuja kuin C4:n lasikuitukori ja Räikkösen itsetunto, mutta molemmat olivat helposti paikattavissa.

Räikkösen varustettava itävaltalainen energiajuomajätti väittää antavansa siivet.

Ehkä slogan pienen hetken perjantain alkuiltapäivässä paikkansa pitikin, mutta rovaniemeläisessä maalaismaisemassa auto ei mainosmaailman tavoin lennähtänyt hetkessä takaisin tielle. Rallin jatkamiseen ei tarvittu energiajuomaa ja hevosvoimia, vaan useampia lapioita, työtä pelkäämättömiä rallikatsojia ja sääntökirjan väljää tulkintaa.

Kun tiimi sai tiedon Räikkösen ulosajosta, ei päällikkö ollut uskoa korviaan. "Sanoin ensimmäisen ek:n jälkeen Kimille, että ota rauhallisemmin, rallia ei ajeta niin kuin formulaa. Tähän pitää oppia". Niinpä, ja Kimi aloitti kantapään kautta.

Nyt lienee ranskalaistallin napamiehillekin jo selvää, että vuoden 2007 maailman nopeimmalle autonkuljettajalle rauhassa ajamisesta on turha puhua, kun alla on ralliohjus.

Jo Tunturirallin ensimmäinen 11,27 kilometrin erikoiskoe ja toisen pätkän alun viisi kilometriä menopelin kyydissä osoittivat, että Räikkönen on nopea - ja ihminen. Lehteen on tapana kirjoittaa, kuinka talvi yllätti autoilijan ja tilannenopeus oli liian suuri.

Vaikka vauhti ratkaisee rallissakin, korostuu se erikoiskokeilla vähemmän kuin formuloissa. Kahden tutustumisen aikana nuotitettavilla pätkillä Räikkösen on opittava olemaan myös järkevä, jos hän aikoo kilpailla kelpo sijoituksista maailman parhaiden rallirattitaitureiden joukossa. Eniten omaksuttavaa hänellä onkin sen aistimisessa, koska on aika höllätä ja milloin aika hyökätä. Lisäksi nuotituksen ja yhteispelin oppiminen kartturi Kaj Lindströmin kanssa ottaa aikansa.

Ruotsin MM-rallia varten testejään Rovaniemellä ajavan Dani Sordon näkemys Räikkösen kyvyistä on tyhjentävä. "Kukaan ei varmasti epäile, riittääkö Kimin vauhti. Hänhän on formula ykkösten maailmanmestari, mutta rallihuipulle nouseminen vaatii häneltäkin työtä ja aikaa."

Räikkösen ralliuran kannalta keskeisin kysymys kuuluukin, riittääkö toisen lajin mestarilla kärsivällisyyttä rakentaa uraansa alusta samaan tapaan kun hän joutui tekemään formuloissa. Siinä maailmassa matka kuninkuusluokkaan noususta MM-kultaan vei kuusi vuotta.

Minulle perjantain mieleenpainuvin hetki oli noin viisivuotiaan pojan hämmästys, kun hänen suuri idolinsa Räikkönen nilkutti huoltoon keulasta lytätyllä Citroenilla.

Silmät lautasina ja suu ammollaan, pikkupoika totesi: Se on ihan rikki. Ja osui tietämättään taatusti oikeaan myös kuskin fiiliksistä.

Kirjoittaja on Savon Sanomien urheilutoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kolumnit

Kolumni: Kun sukupuoli vaihtuu, nimi kuolee

Paluu arkeen joukkoampumisten jälkeen on vaikeaa

Kolumni: Täydellisessä maailmassa suuret arvokisat menisivät näin

Suuri osa meistä tekee sitä

Kolumni: Tästä syystä Ruotsissa osutaan napakymppiin, Suomessa ei

Kun koolla on väliä

Kolumni: Inarissa ei kansa liukastele

Kolumni: Elokuva ei ole pelkkää elokuvaa

Kolumni: Korkean korvamatoisuuden kappale

Avoimen väylä tulee olla tarjolla kaikille

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.