Ei voi olla totta

Taasko tässä kävi näin. Vakuuttavilla hallitusohjelman kirjauksilla ja määrätietoisilla julistuksilla sovittu sote-uudistus muuttui päätösvaiheessa farssiksi. Samalla se on viedä mukanaan koko hallituksen.

Hallitusten kyky johtaa maata on ainakin kaksi vaalikautta peräkkäin ollut huono. Jyrki Kataisen (kok.) ja Jutta Urpilaisen (sd.) hallitus tuli tunnetuksi jahkailijana ja aikojana. Lyhytaikainen Alexander Stubbin (kok.) ja Antti Rinteen (sd.) hallitus ei sekään erottunut edukseen.

Juha Sipilän (kesk.), Stubbin ja Timo Soinin (ps.) hallituksen piti olla toista maata. Pääministeri Sipilä puhui sadasta päivästä ja siitä, kuinka hallituksen on tehtävä vaikeat päätökset ennen joulua.

Hänellä oli prosessikaaviot ja selkeät mielipiteet. Nyt on käynyt ikävästi ilmi, että todellisessa hallituksen johtamisessa Sipilä on epäonnistunut.

Lähes jokainen hallituksen uudistus, leikkaus tai tehostustoimenpide on kaatunut tai jauhautunut olemattomiin julkisessa keskustelussa. Asiat ovat olleet huonosti valmisteltuja, vaikka ministerit ovat vakuuttaneet asiantuntijoiden perehtyneen asiaan ja tukevan sitä. Pahimmillaan mitään asiantuntija-analyysejä ei ole ollut.

Kuntien ja julkisten palvelujen tehostaminen on ollut hallitusten listalla Matti Vanhasen (kesk.) ja Mari Kiviniemen (kesk.) hallituskausista lähtien. Paras-hankkeet, suuret kuntauudistukset ja sote-uudistukset ovat seuranneet toisiaan.

Kunnissa on odoteltu näiden suurten hankkeiden valmistumista. Sen takia muut asiat ovat seisoneet.

Suomi on ollut pysähtyneisyyden tilassa jo kauan, ainakin yli vuosikymmenen. Tämä on paradoksaalista, sillä ministerit ja poliitikot ovat samaan aikaan puhuneet suurista uudistuksista enemmän kuin koskaan aiemmin.

Ristiriita on masentava. Sen seurauksena maamme talous on hiljalleen hiipunut eurooppalaisesta kehitystahdista. Tästä kaikki suomalaiset maksavat tulevaisuudessa kovan hinnan. Päättäjien heikkous on kansakunnan kirous.

Sote-uudistuksen ja siihen liittyvän aluehallinnon uudistuksen piti ratkaista kolmannes hallituksen tavoittelemasta julkisen talouden tehokkuusloikasta. Kolmen miljardin tehostuminen olisi suuri asia.

Sipilä sanoi torstai-iltana, että sote- ja aluehallintouudistuksessa tavoiteltiin yli vuosikymmenten kestävää ratkaisua.

Siksi onkin käsittämätöntä, kuinka tällainen useiden vuosikymmenten uudistus on valmisteltu näin huonosti. Eihän se voi olla puolueiden yhden, kahden tai kolmen päivän neuvottelutaistelun tulos.

Suuren yhteiskunnallisen uudistuksen pitäisi perustua vakavaan harkintaan ja laajaan julkiseen keskusteluun. Suuret uudistukset eivät voi olla parin puolueen politiikkojen linjauksia vaan niistä pitää olla ainakin jonkinlainen yhteiskunnallinen konsensus.

Vanhan ajan komiteamietinnöissä oli hyvä puolensa. Niissä asiantuntijat ja puolueet laidasta laitaan sitoutuivat muutoksiin.

Nyt muutoksia vain kaadetaan.

Nyt kaivattaisiin kyvykkäitä päättäjiä, jotka osaavat luoda kansakunnan yhteistä tahtoa.