Ekoteko, tieraivo ja hirviaita

Kokosin taas yhteen muutamia hajanaisia autoihin, ajoneuvoihin tai johonkin ihan muuhun liittyviä ajatuksia ja kysymyksiä. Osan tunnustan syntyneen omien korvieni välissä, mutta osa on muilta napattua. Autokolumnistin kuullen kun ei näet kannata autoista puhua, ellei halua löytää sanojaan lehden sivuilta.

Silloin kun autossa on tankki täynnä ja se on kunnossa, se on perheen yhteinen auto. Silloin kun tankki on tyhjä tai auto on muutoin huollon tarpeessa, se on miehen auto.

Junissa asemat, liikkeellelähdöt ja jatkoyhteydet kuulutetaan suomen lisäksi toisella kotimaisella ja englanniksi. Sairaaloissa osastonimet ja uloskäynnit on merkattu vain suomeksi. Perillepääsy on ilmeisesti tärkeämpi asia kuin esimerkiksi ensiavun löytäminen. Mutta toisaalta niinhän sitä sanotaankin, että matka on tärkeämpi kuin päämäärä.

Ratin takaa löytyy ainoa paikka, jossa keski-ikäinen nainen voi haistatella ja huutaa kanssaihmisilleen päin naamaa ja sensuroimatta. Sitä kun ei kukaan kuule, eikä siitä joudu vastuuseen.

Eikö hurjat määrät fossiilista polttoainetta kuluttavien autojen lisääminen voisi olla eräänlainen ekoteko. Näin nimittäin tämä ekologisesti kestämätön polttoaine kuluisi nopeasti loppuun ja autoteollisuuden olisi oikeasti pakko keskittyä vaihtoehtoisella polttoaineella kulkevien ajoneuvojen kehittämiseen.

Miksi lentokoneissa on turvavyöt, vaikka kaikki kyllä ymmärtävät, niiden auttavan odottamattomassa alastulossa suurin piirtein saman verran kuin sateenvarjo hypättäessä lentokoneesta.

Jos joutuu kiusalliseen tilanteeseen, jossa pitää puhella jotain ihan ventovieraan kanssa, kannattaa tylsän kelien päivittelyn sijaan avata sanainen arkku VR:stä. Nekin suomalaiset, jotka eivät koskaan junalla aja, omaavat nimittäin vakaan mielipiteen raideliikenteemme toimivuudesta ja ennen kaikkea sen toimimattomuudesta.

Miksi hirviaidan aukoista ilmoitetaan erikseen liikennemerkein. Että nyt on reikä ja hirviä voi seikkailla tiellä. Eikö tienvarteen ja metsän reunaan pitäisi aina, noin niin kuin muutoinkin ja lähtökohtaisesti, kiinnittää huomiota ajettaessa.

Miksi vastaantulevalla kaistalla on aina enemmän ohituskaistoja kuin omalla. Näin myös palattaessa samaa reittiä takaisin päin.

Samaan sarjaan kuuluu myös fakta, että viereinen kassa vetää aina nopeammin kuin oma. Ja jos vaihdat kassaa kesken jonottamisen, tilanne vaihtuu välittömästi vastakkaiseksi.

Sitten vielä loppuun autokauppiaan tekemä virhe. Sanoisinko jopa emämunaus. Olin autokaupoilla mieheni kanssa. Potkimassa renkaita ja miettimässä, että haluaisiko joku näistä muuttaa meille. Myyjä totesi miehelleni, että sitä on tultu katsomaan tytölle autoa. Arvelin, että jos joku vääntää noin lihavaa ja läpinäkyvää valhetta heti ensikättelyssä, en halua tietää, mitä se suoltaa tosipaikan tullen.

Ei tullut siis kauppoja.

Ei tullut edes hyvää mieltä, sillä rajansa kaikella.