Empatia kantaa bisnestäkin

Hyvä kello kauas kantaa. Näin tutulla tavalla voisi kiteyttää uuden yrityselämän trendin, jossa empaattisuus nostetaan yhdeksi yrityksen menestyksen tekijäksi.

Nyt tämän kellon äänen kantavuuteen on kehitetty oma mittari. Asialla on brittiläinen Lady Geek -konsulttifirma, joka on luonut yrityksille empatiaindeksin.

Yritysmaailmassa empatia ei perinteisesti ole ollut ensimmäinen mieleentuleva asia. Päinvastoin: kovassa yritysmaailmassa ei ole nähty sijaa empatialle, jonka on katsottu edustavan heikkoutta ja siten kutistavan voittoja.

Maailman Talousfoorumissa brittiläisen pankin toimitusjohtajan esittämä kommentti onkin yleinen: Toki kaikki tietävät, että empatia on tärkeää, mutta asian tosissaan ottaminen esimerkiksi pankkimaailmassa on kokonaan toinen asia – empatianhan katsotaan kuuluvan vain nynnyille, kyseinen johtaja pohti.

Näin kuvaa Lady Geekin toimitusjohtaja Belinda Parmar Harvard Business Review -lehdessä yritysmaailman ensireaktioita empatian ja bisnesmaailman yhteensovittamisesta.

Sanapari ”bisnes” ja ”empatia” onkin mielletty tavallisesti täysin yhteensopimattomaksi.

Parmar korostaa, että ”yritysten empatia” ei ole kuitenkaan kielellisesti ja ajatuksellisesti mahdoton ilmaus. Se ei ole oksymoron, hän painottaa. Oksymoron tarkoittaa kielellistä ilmausta, joka sisältää ristiriidan kahden sanan merkitysten välillä. ”Älyttömän fiksu” on esimerkki tällaisesta.

Näennäisestä ristiriidastaan huolimatta ”älyttömän fiksu” tarkoittaa myönteistä asiaa. Tämä pätee myös ilmaukseen ”yritysten empatiasta”.

Jopa empatiaan sinänsä myönteisesti suhtautuvat yritykset ovat itsekin olleet epäileväisiä: niiden mukaan empatia voi toki olla hyvä asia, mutta sitä on vaikea ellei jopa mahdotonta mitata.

Lady Geek -yhtiö kumoaa nämä epäilykset: empatiaa voi ja kannattaa mitata.

Yhtiön mukaan empatiaa pystyy mittaamaan kolmella indeksillä. Tällöin mitataan yrityksen suhtautumista asiakkaisiinsa, työntekijöihinsä ja yleisöön. Näiden indeksien kombinaatiosta on mahdollista arvioida yrityksen myötäelämisen kykyä.

Indeksimittaristollaan Lady Geek on listannut sata empaattisinta brittiläistä yritystä. Listan kolmen kärjessä ovat Linkedln, Microsoft ja Audi. Kolme viimeistä puolestaan ovat Carphone Warehouse, Ryanair ja British Telecom Group.

Lady Geek -yhtiön mukaan yritysten kannattaa pohtia empatiakykyään vakavasti. Kyse ei ole yritysimagon kevytpesusta tai naismaiseksi mielletystä höpinästä, joilla kätevästi saa kuorrutettua bisnesmaailman ruman puolen piiloon. Kyse on nimenomaan kovasta ytimestä eli tuottavuuden nostamisesta.

Voittoja havittelevan yrityksen ei kannata enää sivuuttaa pohdintoja empatiakyvyistään. Kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia yritysten myötäelämisen kyvystä ja eettisyydestä: nämä piirteet vaikuttavat ostopäätöksiin.

Eettisesti toimivan, empatiakykynsä uskottavasti ilmaisevan yrityksen tuotteet käyvät jatkossa entistä paremmin kaupaksi, uskotaan. Vahvoja merkkejä tästä on jo nähtävissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.